شکوفه های زیتون-  به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی گیلان، کیوان محمدی اظهار داشت : مسئولان، نمایندگان و اصحاب رسانه پیگیر بخش دیگر راه آهن در حد فاصل رشت – انزلی و رشت – آستارا باشند، چراکه این بخش است که موجب فعال شدن تجارت بین الملل می شود و اهداف اقتصادی ما را در حوزه تولید با رویکرد تجارت و صادرات محور محقق می سازد.
وی با بیان این که احیای روستاهای گیلان مد نظر ماست افزود: اعتقاد داریم که فقط کشاورزی نمی تواند در روستاهای ما شغل ایجاد کند، بلکه بایستی مشاغل جدید روستایی تعریف کنیم، صنایع خرد را به دل روستا ببریم و مراکز خدماتی مانند خانه سالمندان در روستا داشته باشیم در واقع می توانیم تاسیساتی فراهم کنیم که گیلان یک استراحتگاه مناسب برای همه ایرانیان باشد.

وی با اشاره به وجود مراکز دانشگاهی بسیار خوب در گیلان و برخورداری از محققان ورزیده و مجرب در استان گفت: متاسفانه آنگونه که باید ارتباط قوی و وسیعی بین دانشگاه ها و جامعه برقرار نشده و دانشگاه ما هنوز نتوانسته علم را به کالایی تبدیل کند که بتواند هزینه های تولید را کاهش دهد.
وی اظهار کرد: امروزه دانشگاه های نسل چهارم خودکفا هستند و بدون اتکا به دولت، می توانند خودشان را اداره کنند و لذا دانشگاه های ما نیز باید به همان سمت برود؛ البته وضعیت ما در منطقه خاورمیانه و آسیای غربی مطلوب است، اما در عرصه بین المللی باید تلاش کنیم.
محمدی با بیان اینکه به عنوان یک ایرانی همواره سعی کرده ام از کالاهای تولید داخل استفاده کنم، یادآور شد:اصلاح نظام بانکی، گمرکی و مالیاتی در حمایت از کالای ایرانی دارای نقش موثری است.
وی با بیان اینکه نامگذاری امسال به‌نام حمایت از کالای ایرانی با هدف توجه به کیفیت، کمیت وفرهنگ‌سازی در جامعه است، افزود:حمایت از کالای ایرانی باید در جامعه نهادینه شود و همه دستگاه های ذیربط موظف به تبلیغ این فرهنگ در جامعه هستند.
وی با تأکید بر اینکه نباید با نامگذاری سال برخورد شعاری شود، اظهار کرد: بی‌تردید نظر مقام معظم رهبری این نیست که تولیدکنندگان حقوق مصرف کنندگان را رعایت نکرده و هر کالایی را با هر کیفیتی در اختیار مردم قرار دهند، بلکه همه ما به نوعی مصرف کننده هستیم و هر تولیدکننده صرفا چند کالای محدود را تولید می کند؛ لذا وقتی از حمایت از مصرف کننده سخن می گوییم، حمایت از تولیدکننده نیز به عنوان یک فرد از جامعه مد نظر ماست.
وی حمایت از کالای ایرانی را دارای جنبه های متعدد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دانست و تصریح کرد: قانونگذاران حوزه اقتصادی بایستی درخصوص نظام بانکی، نظام مالیاتی، گمرک و غیره اقدامات لازم را انجام دهند تا این شعار محقق شود.
محمدی به نقش مثبت و ارزنده مردم در ایجاد اتفاقات مثبت اشاره و تصریح کرد: قطعاً مردم در هر‌وضعیت منفی و ضعیف کمترین نقش را دارند و متاسفانه مجموعه ای از عوامل وجود دارد که نمی توانیم شاهد تحقق صد درصدی شعار سال باشیم.
وی با تاکید براینکه همه مسئولان برای تحقق شعارها در حال تلاش هستند، خاطر نشان کرد: نباید امنیت کشور را در شرایط پرآشوب منطقه نادیده بگیریم که با این وجود نسبت به کشورهای منطقه از موفقیت نسبی برخوردار هستیم.
محمدی تصریح کرد: به عنوان مثال زمانی که دکتر روحانی دولت را تحویل گرفت، شاهد رشد اقتصادی منفی شش و هفت دهم درصدی بود، اما امروز به زعم سازمان های جهانی، رشد چهار و چهار درصد داریم که نشان می دهد روند بهبود را با یک شیب ملایم در جامعه به وجود آورده ایم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان ایجاد زیرساخت ها در حیطه دیپلماسی را یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار تحقق شعار سال برشمرد و گفت: بایستی روابط و تعامل مان را با جهان به درستی تبیین و در آن چارچوب، جایگاه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و واردات و صادرات را تعریف کنیم و شکل، میزان و موارد صادرات و واردات با کشورها در سایه دیپلماسی باید مشخص شود.
وی خواستار اصلاح نظام پولی و بانکی کشور شد و تصریح کرد: مادامی که سیستم بانکی کشور به همین شکل باشد و از تولیدکنندگان سودهای کلان دریافت کند، نمی توانیم از کالای داخلی انتظار رقابت با دنیا را داشته باشیم.
وی تصریح کرد: همچنین نظام مالیاتی ما باید تغییر کند، زیرا مالیات کارمندان که در صدر پرداخت قرار می گیرد، زیاد نیست و کسانی که در این کشور درآمدهای کلان دارند، باید مالیات مناسب پرداخت کنند.
محمدی در خصوص مشکلات ناشی از قاچاق کالا در کشور گفت: تعرفه های سنگین گمرکی زمینه قاچاق کالا را فراهم می‌کند که این موضوع می‌تواند بر تولید کالای ایرانی اثرات منفی داشته باشد؛ لذا نظام گمرکی ما باید تقویت شود تا شاهد یک اقتصاد سالم و تولید ملی قابل رقابت با کشورهای پیشرفته باشیم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با تأکید بر اینکه باید فضا را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم شود، افزود: با ایجاد فضا سازی سرمایه گذارداخلی وخارجی زمنیه رشد و توسعه اقتصادی و اشتغال فراهم خواهد شد.
وی در ادامه به خط و مشی‌های اقتصادی و توسعه استان با حضور و هدایت دکتر سالاری، استاندار گیلان اشاره و تصریح کرد: براساس هماهنگی و جمع‌بندی‌ها در جلسات مختلف با استاندار، پنج محور محیط‌ زیست، کشاورزی، گردشگری، صنایع تبدیلی و تجارت را برای توسعه گیلان تعریف کردیم که باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد.
محمدی اولین و مهمترین محور را محیط زیست دانست و اظهار کرد: همه فعالیت های انسان در محیط زیست اتفاق می افتد و اگر این ظرفی که در آن زندگی می کنیم، نامناسب باشد، تمام فعالیت های ما را تحت تاثیر خودش قرار می دهد.
وی، دومین محور را کشاورزی دانست و خاطرنشان کرد: گیلان از لحاظ تاریخی یک استان کشاورزی است و عمده برنج، چای، زیتون و فندق کشور در این استان تولید و به ایران عرضه می شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان،با اشاره به تاکید ویژه استاندار بر رونق گردشگری، از گردشگری به عنوان سومین محور یاد و تصریح کرد: با محوریت استاندار، وقت ویژه ای برای این مقوله گذاشته‌ایم و فعالیت های خوبی از جمله زیباسازی و سرمایه گذاری هم تعریف کردیم و امیدواریم با کمک بخش خصوصی امسال شاهد به ثمر نشستن ایده های گردشگری گیلان باشیم.
وی ادامه داد: برخی گیلان را مستعد صنعت نمی دانند که نشان دهنده کم لطفی آنان نسبت به پیشینه نه چندان دور این استان و فعالیت کارخانجات بسیار بزرگ از جمله صنایع تبدیلی، صنعت نساجی، صنایع رنگ و شیمیایی است لذا صنایع تبدیلی محور چهارم توسعه گیلان محسوب می شود و مزیت های خوب سرمایه گذاری در این بخش داریم .
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان در پایان خاطرنشان کرد: تجارت هم دارای جایگاه ویژه‌ای در گیلان بوده و هست.
پروژه راه آهن رشت – قزوین از سال ۱۳۸۶ آغاز شد و این مسیر در قالب هشت قطعه کار می شود. تکمیل پروژه این خط ریلی تا پایان سال جاری و بخشهای بعدی آن، یکی از مصوبات سفر رئیس جمهوری به استان گیلان است.
این خط ریلی قادر خواهد بود سالانه ۱۰ میلیون تن بار و سه میلیون مسافر را جابجا کند.
جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در ابتدای سال گذشته به منظور توسعه همکاری های اقتصادی، به ایجاد ارتباط ریلی دو کشور متعهد شدند و جمهوری آذربایجان با احداث هشت و نیم کیلومتر خط ریلی، قطار خود را به مرز ایران در آستارا رساند و ادامه این طرح با امتداد ۲ و نیم کیلومتر و بارانداز، در آستارای ایران اجرا می شود. این طرح به عنوان دروازه اقتصادی ایران و اوراسیا خواهد بود و با اتصال خط آهن آستارا – آستارا به مسیر رشت – قزوین، کریدور معروف شمال – جنوب شکل خواهد گرفت.

کلیدواژه ها :

این خبر را به اشتراک بگذارید :