تاریخ انتشار: دوشنبه 6 نوامبر 2017 | 13:05 ب.ظ
دکتر محسن مردانی:
چطور از مفاصل خود مراقبت کنیم
فلوشیب آرتروسکوپی شانه،زانو صدمات ورزشی با بیان اینکه محل اتصال دو استخوان، مفصل نامیده می‌شود، مراقبت از مفاصل را در هشت گام خلاصه کرد.

شکوفه های زیتون- دکتر محسن مردانی در گفت‌وگو با خبرنگاران،در خصوص مراقبت افراد از مفاصل خود، این مراقبت از مفاصل را در هشت گام عنوان کرد و افزود: محل اتصال دو استخوان، مفصل نامیده می‌شود و ساختار ویژه آن به ما این امکان را می‌دهد که زانو، مچ دست و… را خم و راست کنیم.

فلوشیب آرتروسکوپی شانه،زانو صدمات ورزشی اظهار کرد: بافت نرم مفاصل از جمله غضروف و مایع مخصوص سینویوم در این محل،لایه‌ای تشکیل می‌دهند که از سائیده شدن سر استخوان‌ها جلوگیری می‌کند. بد نشستن و یا برداشتن بار بیش از اندازه باعث آسیب مفاصل می‌شود و به این ترتیب التهاب و سایر مشکلات مفاصل بروز می‌کند. البته افزایش سن نیز از عواملی است که موجب آسیب پذیری مفاصل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای مراقبت از مفاصل راهکارهای نه‌چندان سختی وجود دارد، افزود: گام اول مراقبت از وزن مناسب است، وزن خود را کنترل کنید، این بهترین کمک برای حفظ سلامت مفاصل شماست.زانوها،استخوان لگن و کمر از جمله مهمترین قسمت‌هایی از بدن هستند که وزن شما را تحمل می‌کنند. شاید به همین خاطر است که اغلب مشکلات مفصلی نیز در همین نواحی بروز می‌کند. به موازات افزایش وزن و به مرور زمان فرسودگی مفاصل دو چندان می‌شود. در حالی که کاهش وزن، فشار وارد به این نواحی را در حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

جراح و متخصص ارتوپی تحرک و ورزش کافی را گام بعدی در مراقبت از مفاصل عنوان کرد و گفت: ورزش موجب کاهش وزن می‌شود،تحقیقات نشان می‌دهد که تمرینات ایروبیک باعث کاهش التهاب مفاصل می‌شود. از طرفی عدم تحرک، اعتیاد به کامپیوتر و تلویزیون باعث بروز درد مفاصل می‌شود. عدم تحرک به معنای سفت و سختی مفاصل است. پس تحرک را فراموش نکنید.

وی با اشاره به تقویت ساختمان ماهیچه‌ای بعنوان گام بعدی در این بخش،تصریح کرد: ماهیچه‌های قوی محافظ مفاصل هستند، اگر ماهیچه کافی ندارید و به اندازه کافی قوی نیستند، به مفاصل ضربه و فشار وارد می‌کنید، به خصوص زانوها که باید تمام وزن بدن را تحمل کنند. ورزش های ویژه قدرتی به ساختمان سازی ماهیچه ای کمک به سزایی می‌کند.

دکتر مردانی با بیان اینکه برای مراقبت از مفاصل ماهیچه‌های شکمی و بخش مرکزی بدن را تقویت کنید، ادامه داد: اختصاص ورزش‌های ویژه برای تقویت این بخش لازم است. تقویت ماهیچه های شکمی نیز باعث حفظ تعادل می شود و از آسیب به مفاصل جلوگیری می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه باید محدودیت ها و ناتوانی‌های خود را بشناسید، عنوان کرد: بعضی از فعالیت‌ها و ورزش‌ها برای بعضی از مفاصل سخت و آسیب رسان است و بنابراین ممکن است بعد از انجام آن احساس درد کنید. به طور کلی گفته می‌شود که چنانچه بعد از انجام تمرینات بیش از 45 دقیقه درد در نواحی فعال احساس کردید باید در دفعات بعدی به طور سبک تر و ملایم تر حرکات ورزشی را اجرا کنید. این دردها به این معنا است که مفاصل شما بیش از اندازه در هنگام ورزش تحت فشار بوده است.

وی با تاکید بر اینکه مراقب وضع و یا فرم بدن خود باشید، یادآور شد:خمیدگی و عدم استواری برای مفاصل خوب نیست. سعی کنید چه در حالت نشسته و چه در حالت ایستاده، استواری و راست قامتی خود را حفظ کنید. این حالت استوار موجب حفاظت از مفاصل گردن تا زانو می‌شود. حتی در هنگام حمل اشیا نیز استواری خود را حفظ کنید. مثلا اگر کوله پشتی به دوش دارید روی دو شانه خود وزن آن را توزیع کنید.

وی با بیان اینکه می‌توانید از یخ استفاده کنید، گفت: یخ نقش بسزایی در کاهش درد مفاصل دارد. از تورم و درد مفاصل می‌کاهد. اگر در بخش مفاصل دچار زخم و جراحت شدید، از کیسه یخ به مدت کمتر از 20 دقیقه استفاده کنید. البته توجه داشته باشید یخ را در پارچه یا کیسه قرار داده و روی مفاصل بگذارید .

ارتوپد هیئت پزشکی ورزشی استان گیلان در پایان خاطرنشان کرد: تغذیه مناسب و سالم به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. در رژیم غذایی روزانه خود به قدر کافی از غذای کلیسم دار تناول کنید. به عنوان مثال ماست، کلم بروکلی و انجیر سرشار از کلیسم است. بعلاوه ویتامین C در کاهش احتمال پوکی استخوان نقش موثری دارد، پس از خوردن پرتقال که سرشار از ویتامین C است غافل نشوید./ایسنا

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اسپرو
#
تابناك وب
تابناك وب
محل كد آمار