تاریخ انتشار: سه شنبه 5 دسامبر 2017 | 16:16 ب.ظ
فلکیان مدیرکل بیمه ایران استان گیلان:
بیش از 44 درصد حق بیمه تولیدی استان متعلق به بیمه ایران می باشد
آغاز فعاليت بيمه ايران (14 آبان 1314) را به تعبيري مي توان ملي شدن صنعت بيمه تلقي کرد. شرکت بيمه ايران موفق شد در همان سال نخست فعاليتش،62 درصد بازار بيمه کشور را در اختيار بگيرد و سهم مؤسسات خارجي را از 100درصد به 38 درصد کاهش دهد. بيمه ايران همچنين درصد واگذاري اتکائي را از حدود 90 درصد به 44درصد تقليل داد و با کاهش نرخ حق بيمه در برخي از رشته‌‌ها به حدود50 درصد،‌ در گسترش و توسعه بيمه نقش مؤثري را ايفا کرد بطوري که امروز نه تنها درسراسر کشور، بلکه درکشورهاي اروپايي و آسيايي، بويژه در خاورميانه نامي پر آوازه و آشناست.

شکوفه های زیتون/ محمدحسین صیادپور-در اولين روزي که شرکت سهامي بيمه ايران شروع بکار کرد مرحوم داور وزير ماليه وقت که در حقيقت بايد تاسيس شرکت سهامي بيمه ايران را تا اندازه زيادي مرهون علاقه و پشتکار او دانست خطاب به کارمندان بسيار معدود شرکت چنين گفت : « من به شرکت بيمه جديد التاسيس به اندازه بانک ملي ايران علاقمندم و اهميت اين شرکت براي کشور به اندازه بانک ملي است. سعي کنيد تشکيلات منظم و درستي داشته باشيد و حتي از اول به تاسيس شعب در خارج کشور مثل بغداد و کراچي و بمبئي اقدام نمائيد و کارمندان تحصيل کرده داشته باشيد و آنها را براي فعاليت حاضر نمائيد. البته اسم اين شرکت به زودي در تمام دنيا معروف خواهد شد. « بعدازاين نطق کوتاه و موثر مرحوم داور تقاضا کرد که براي اولين بار منزل خود او بوسيله شرکت سهامي بيمه ايران بيمه شود و بدين ترتيب اولين بيمه نامه آتش سوزي در تاريخ 14 آبان ماه 1314 به نام مرحوم داور صادر گرديد.

گفتنی است بيمه ايران با دارا بودن 205 شعبه فعال و مجتمع خدمات‌ بيمه‌اي در سراسر کشور و 12 شعبه و نمايندگي در خارج از مرزها و با بکارگيري بيش از 3770 دفتر نمايندگي حقيقي و 156 نماينده حقوقي تحت عنوان شرکت خدمات بيمه اي (در مجموع 4256 نمايندگي، کارگزار و شرکت خدمات بيمه‌اي )، بزرگترين شبکه عرضه بيمه در کشور را در اختيار دارد.

اگر چه در بدو تأسيس، بيمه ايران با سرمايه‌اي معادل 20 ميليون ريال آغاز به کار کرد، اما با افزايش سرمايه اش در مراحل مختلف فعاليت، هم‌اکنون داراي سرمايه‌اي بالغ بر 34.298 ميليارد ريال است که تمامي آن متعلق به دولت جمهوري اسلامي ايران است. در حال حاضر، بيمه ايران با گسترش روزافزون فعاليت سرمايه‌گذاري خود در چارچوب مقررات در بيش از 115 شرکت سرمايه‌پذير بورسي و 29 شرکت خارج از بورس و ارائه نرخ مناسب بيمه توانسته است طي ساليان اخير خود را به عنوان يکي از 10 شرکت برتر معرفي کند.


معرفی و سوابق

حجت اله فلکیان، فارغ التحصیل رشته مدیریت بیمه از دانشگاه علوم اقتصادی و کارشناس ارشد رشته مدیریت اجرایی وی دارای مدرک تحصیلی MBA  و MBAI  می باشد که هر دو معادل مقطع کارشناسی ارشد است. وی دارای سابقه خدمتی 28 ساله در شرکت سهامی بیمه ایران می باشد.

او 22 سال در سمت های سرپرست حوزه معاونت فنی مجتمع بازار بیمه ایران، رئیس مرکز مستقل کیش، مدیرکل بیمه ایران استان کرمانشاه، مدیرکل بیمه ایران استان هرمزگان، رئیس کل هماهنگی بیمه ایران، رئیس کل نظارت بر شعب بیمه ایران بوده و هم اکنون نیز مدیر شعب بیمه ایران استان گیلان را در کارنامه خود دارد.

جناب فلکیان، از چه سالی به مدیریت بیمه ایران استان گیلان برگزیده شدید؟

از خردادماه سال 1394 به عنوان سرپرست بیمه ایران استان گیلان معرفی و از اسفندماه سال 1394 بعنوان مدیرکل بیمه ایران استان گیلان معرفی شدم.

در ابتدا از انواع خدمات بیمه ایران توضیحاتی بفرمایید.

خدمات شرکت سهامی بیمه ایران همانند سایر شرکتهای بیمه بازرگانی فعال در کشور در سه بخش عمده ارائه می گردد.

الف: رشته بیمه های اموال یا اشیاء

ب: رشته بیمه های اشخاص یا زندگی

ج: رشته بیمه های مسئولیت

در زیرشاخه های هرکدام از این بخش ها خدمات متنوعی شرکت بیمه ایران ارائه می دهد. مثلا در رشته بیمه های اشیاء یا اموال، بیمه های آتش سوزی،اتومبیل و باربری ارائه می شود که هر کدام از این رشته ها در زیر مجموعه های خود خدمات متنوعی را به بیمه گزاران ارائه می دهند. مثلا در رشته بیمه های آتش سوزی که فرمت اصلی آن شامل آتش سوزی، صاعقه و انفجار می باشد خطرات طبیعی مانند سیل، زلزله، ریزش برف و باران، سنگینی برف، ترکیدگی لوله آب و … تحت پوشش قرار می دهد.

در بخش بیمه های اتومبیل هم مسئولیت مدنی دارندگان وسائط نقلیه زمینی را در قبال اشخاص ثالث تحت پوشش قرار می دهند؛ مضاف بر اینکه در همه این بیمه نامه ها شخص ثالث خدمات مورد نیاز سرنشینان و راننده خودرو هم تحت پوشش قرار می دهند.  ضمنا” در رشته اتومبیل بیمه بدنه خودرو هم تحت پوشش قرار می گیرد.

در رشته باربری هم که زیر مجموعه بیمه های اموال و اشیاء می باشد خدمات متنوعی ارائه می شود. در بخش بیمه های زندگی یا اشخاص، آنچه را که مربوط به جان آدمی می باشد تحت پوشش قرار می دهند. بیمه های تکمیلی درمان، بیمه های عمر و پس انداز، بیمه های حوادث در زیر مجموعه این رشته از بیمه قرار می گیرند. ضمن اینکه هر کدام از این بیمه نامه ها در زیر مجموعه خود خدمات گسترده ای را ارائه می کنند، مثلا” در بحث بیمه عمر هم پوشش فوت به هر علتی را ارائه می کند و هم ماهیت پس اندازی دارد.

در همین قالب می توان بیمه مستمری، بیمه جهزیه و … را اضافه نمود.

در بخش مسئولیت ها هم با توجه به اینکه آدمی هم به واسطه عملکرد خود و هم به واسطه عملکرد دارایی های خود ممکن است ضرر و زیانی را متوجه دیگران نماید، پوشش های متنوعی ارائه می گردد و در واقع تنها در بخش مسئولیت ها بیش از 40 نوع بیمه نامه قابل عرضه می باشد که از جمله آن می توان به مسئولیت صاحبان مشاغل مختلف نسبت به دیگران را نام برد. مانند مسئولیت پزشکان ، مسئولیت مهندسین، مسئولیت مدیران و… در بیمه نامه های مهندسی نیز حوادث متنوعی تحت پوشش قرار می گیرد که از جمله آن می توان به شکست ماشین آلات، خدمات مورد نیاز بخش راهسازی، بیمه نامه عدم النفع و …. نام برد.


از نظر فروش و تولید حق بیمه، جایگاه ششم را بین استان های کشور داریم


با توجه به اینکه بیمه ایران استان گیلان در سطح کشور دارای جایگاه قابل قبولی است؛ بفرمایید موفقیت ها و ویژگی های خاص بیمه ایران استان گیلان کدام اند؟

بیمه ایران استان گیلان جزء اولین شعباتی بود که پس از تاسیس شرکت سهامی بیمه ایران در سال 1314 فعالیت خودش را شروع کرد. در واقع فعالیت بیمه ایران استان گیلان از سال 1318 شروع و دارای قدمتی بیش از 76 سال می باشد. در تمامی این سال ها با توجه به خدمات قابل توجهی که این شرکت در اختیار مردم شریف استان گیلان قرار داد، مورد توجه و اعتماد مردم استان گیلان قرار گرفته است به گونه ای که علی رغم فعالیت بیش از 25 شرکت بیمه بازرگانی دیگر در استان گیلان هم اکنون بیش از 44 درصد حق بیمه تولیدی در استان گیلان متعلق به شرکت سهامی بیمه ایران می باشد. شرکت نیز به پاس اعتمادی که مردم به آن دارند، سعی نموده با حضور جدی در مرکز استان و اکثر شهرستان های استان بصورت مستقیم و دایر کردن واحد تخصصی خسارت در مرکز استان و همچنین با شبکه فروش گسترده خود که تعداد آنان بیش از 300 نمایندگی فروش می باشد در دور افتاده ترین نقاط استان نیز دریافت خدمات این شرکت را برای مردم آسان نماید.

خوشبختانه بیمه ایران استان گیلان بواسطه اعتماد مردم شریف استان به این شرکت علی رغم اینکه هم از نظر جمعیتی و هم از نظر وسعت از بسیاری از استان های کشور دارای جمعیت و وسعت کمتری می باشد، از نظر فروش و تولید حق بیمه جایگاه ششم را بین استانهای کشور به خود اختصاص داده است. ارتباط تنگاتنگ با مردم و مهیا نمودن شرایطی که آحاد مردم بتوانند خدمات مورد نیاز خود را از این شرکت ابتیاع نمایند و همچنین سرعت رسیدگی به خسارت های ایجاد شده برای مردم از ویژگی های برجسته بیمه ایران استان گیلان می باشد. به گونه ای که میانگین دریافت خسارت های مالی در بخش اتومبیل به کمتر از 48 ساعت و در بخش دیات میانگین رسیدگی به اسناد را در صورت تکمیل مدارک به کمتر از 60 روز رسانده است و در واقع به گونه ای برنامه ریزی شده است که در صورت کامل بودن مدارک مورد نیاز برای پرداخت خسارت در بخش دیات از زمان وقوع حادثه تا مرحله پرداخت خسارت به ذی نفعان پرونده به زمانی کمتر از دوماه نیاز باشد.

در کنار موارد گفته شده استفاده از کادری مجرب و تحصیل کرده و همچنین شبکه فروش گسترده و تحصیل کرده با حضور در جای جای شهرستان ها و شهرها و حتی روستاهای استان جزء ویژگی های بر جسته بیمه ایران گیلان بعنوان یک شرکت بیمه بازرگانی می باشد.


رمز موفقیت این شرکت صداقت در گفتار، صداقت در رفتار و صداقت در عملکرد هست


با توجه به ظرفیت های ویژه و خاص استان در بخش های کشاورزی، صنعت و… نقش بیمه ایران در پوشش بیمه ای این ثروت ملی را چگونه ارزیابی می نمائید؟

همانگونه استحضار دارند ماهیت وجودی شرکتهای بیمه و در واقع هدف نهایی خدماتی که شرکتهای بیمه بازرگانی ارائه می نمایند حضانت از سرمایه های ملی کشور و ایجاد آرامش و امنیت خاطر برای صاحبان حرف و مشاغل مختلف می باشد. در همین چهارچوب و به منظور ایجاد آرامش و امنیت روانی برای صاحبان سرمایه و همچنین مشاغل مختلف، شرکت سهامی بیمه ایران استان گیلان برای عمل به وظایف ذاتی خود ارتباط تنگاتنگی با واحدهای صنعتی و کارخانجات متعدد استان دارد. به گونه ای که ضمن ارائه مشاوره فنی و بیمه ای برای برای صاحبان مشاغل با طراحی بیمه نامه هایی که قابلیت جبران خسارت های وارده به آنان را داشته باشد در کنار و هم دوش صاحبان سرمایه و واحدهای صنعتی و کارخانجات استان قرار می گیرد.

شرکت سهامی بیمه ایران به جهت همراهی با صاحبان صنایع مختلف استان بیمه نامه هایی متناسب با نوع فعالیت هر کارخانه و کارگاه صنعتی در قالب بسته های بیمه ای طراحی و تعریف کرده است. به گونه ای که صاحبان صنایع با خریداری این بسته ها هرگونه خطر و ریسکی را که فعالیت کارخانجات و صنایع را مورد تهدید قرار می دهد، به شرکتهای بیمه منتقل می نمایند، بواسطه این انتقال، صاحبان حرفه و مشاغل مختلف در مقابل خطراتی که فعالیت آنان را تحت شعاع قرار می دهد، بار روانی ناشی از این خطرات احتمالی را از خود دور می نمایند. نتیجه منطقی این اتفاق آن خواهد بود که صاحبان حرفه، مشاغل، مالکین و صاحبان سهام کارخانجات و کارگاه های صنعتی با اطمینان بیشتری به فعالیت اصلی خود تمرکز نموده، این اطمینان حاصل می شود که اگر به هر دلیلی خطری سرمایه آنان را تهدید نمود قبلا” ریسک آن خطر را تحت پوشش شرکت بیمه ای در آورده اند.

ضمن تبریک، شنیدیم که یکی از شعبات بیمه ایران در استان، رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده است. چه عواملی را در این موفقیت موثر می دانید؟

از جمله واحدهای اجرائی که شرکت سهامی بیمه ایران استان گیلان برای دسترسی آسان مردم به خدمات این شرکت راه اندازی نموده است واحد اجرایی بیمه ایران در شهرستان مرزی و ویژه اقتصادی آستارا می باشد. خوشبختانه عملکرد این واحد اجرایی در شهرستان آستارا به گونه ای بوده است که در رتبه بندی شعب درجه 2 بیمه ایران در سراسر کشور رتبه نخست را احراز نموده است. برخورداری از کادری مجرب و زحمتکش، همکاران نماینده فروش ساعی و پرتلاش، ترکیب پرتفوی مناسب، ارایه خدمات متنوع و مطلوب و مهم تر از همه حسن اعتماد مردم شریف شهرستان آستارا به واحد اجرائی بیمه ایران در آن شهرستان از جمله عوامل موثری بود که باعث گردید بیمه ایران مرکز آستارا رتبه نخست شعب درجه 2 کشور را در کشور احراز نماید.

بنده از همین طریق در وهله اول از مردم شریف شهرستان آستارا که بیمه ایران را مورد لطف و عنایت خود قرار داده و خدمات بیمه ای مورد نیاز خود را از بیمه ایران ابتیاع می نمایند سپاسگزار و قدردان اعتمادشان هستم و در وهله دوم قدردان تلاش های همکاران خوبم و همچنین نمایندگان محترم و شبکه فروش شرکت در شهرستان آستارا می باشم.

سخن از پرتفوی به میان آمد. بفرمایید در استان، برای ترکیب مطلوب پرتفوی چه اقداماتی را بعمل آورده اید؟

همانگونه که استحضار دارید و در عرایض قبلی نیز بدان اشاره شد، خدماتی که شرکت های بیمه بازرگانی از جمله شرکت سهامی بیمه ایران ارائه می دهد بسیار گسترده و طیف وسیعی از ریسک های خطری هست که در بخش های مختلف جان، مال و سرمایه مردم را تهدید می نماید. علاوه بر بیمه نامه شخص ثالث که برای دارندگان وسائط نقلیه موتوری زمینی اجباری بوده و همچنین خدمات بیمه درمان تکمیلی که برای مردم شناخته شده تر می باشد، شرکت های بیمه، خدمات بسیار متنوعی را برای عرضه به مردم ارائه می نمایند که ضرورت ابتیاع این خدمات در بسیاری از موارد از دو بیمه نامه ثالث و تکمیلی درمان برای مردم ضروری تر و واجب تر هست. خطراتی چون آتش سوزی، سیل و زلزله که در آن ممکن است کل سرمایه ای که سال های متمادی برای جمع آوری آن تلاش شده است از بین برده و دارنده آن سرمایه را به نقطه صفر شروع برساند.


ضریب نفوذ بیمه در استان گیلان از متوسط و میانگین کشوری اندکی بالاتر می باشد.


در همین راستا شرکت سهامی بیمه ایران تلاش دارد با فرهنگ سازی و گسترش فعالیت شبکه فروش خود از یک طرف و همچنین در نظر گرفتن حداقل قیمت تمام شده برای خرید بیمه نامه ها شرایطی را ایجاد کند که آحاد مردم راغب به ابتیاع بیمه نامه در رشته های مختلف شوند. امروزه مسئولیتی که مردم در قبال فعالیت های خود نسبت به دیگران دارند و یا ضرر و زیانی که مردم در قبال عملکرد خود به دیگران وارد می نمایند به راحتی ممکن است منجر به صدور رای برای جبران زیان وارده به دیگران شوند. بنابراین در پاسخ به سوال شما برای ایجاد یک ترکیب مطلوب از پرتفوی نزد شرکت های بیمه اولا لازم است ما خدمات متنوعی را که برای فروش آماده کرده ایم برای مردم بازگو کرده و آنان را راغب به خرید خدمات خود کنیم، ثانیا” ما بعنوان شرکتهای بیمه با توجه به نوع تخصص خودمان می بایست انواع خطرات و تهدیدهائی که جان و مال و هستی هموطنان را تهدید می کند به زبانی ساده و شیوا برای آنان بازگو کرده و بیمه نامه متناسب با هر ریسک و خطری را به مردم پیشنهاد نمائیم. طبیعی است که هر چقدر آشنایی مردم با خدمات متنوعی که شرکت های بیمه ارائه می دهند بیشتر شود نتیجه منطقی آن ترکیب متناسب پرتفوی شرکت های بیمه خواهد بود.

نحوه رسیدگی به پرونده های خسارت در استان چگونه است؟

شرکت سهامی بیمه ایران استان گیلان برای عمل به تعهدات خود در قبال مردم به گونه ای برنامه ریزی کرده است که مردم شریف استان به هنگام بروز حوادث و خطراتی که جان و مال آنان را تهدید می نماید در حداقل زمان ممکن و کمترین سازوکار اداری بتواند بیمه گزار و بیمه شده خود را به شرایط قبل از حادثه برساند. در این راستا شرکت در بخش بیمه های اتومبیل شامل بیمه نامه شخص ثالث، بیمه نامه بدنه و دیات نسبت به راه اندازی واحد تخصصی خسارت اتومبیل در ابتدای جاده تهران اقدام نموده است. در این رابطه در مراکز شهرستانهای استان نیز سعی کرده با بهره گیری از کارشناسان مجرب در حداقل زمان ممکنه خسارت وارده به مردم را جبران کند. در سایر رشته های بیمه ای شامل بخش خسارت بیمه های درمان تکمیلی، بخش خسارت بیمه های آتش سوزی، مسئولیت و مهندسی و باربری نیز با استفاده از کارشناسان مجرب و ارزیابانی حرفه ای به گونه ای عمل نماید که بیمه شده و بیمه گزار شرکت به هنگام ضرر و زیان و خسارت های وارده به مال، جان و مسئولیت خود در حداقل زمان ممکنه بتواند خدمات مطلوب دریافت نماید.

با اطمینان به محضر مردم شریف استان اعلام می نمایم که وجه تمایز شرکت بیمه ایران و همچنین نقطه قوت تنها شرکت بیمه دولتی، در بخش خسارت بوده و به گونه ای عمل کرده و خواهیم کرد که به لطف پروردگار مدیون بیمه شده و بیمه گزاران خود نبوده و به هنگام بروز حوادث و خطرات با حداکثر تعهد در کنار هموطنان باشیم.

با توجه به تعدد نمایندگان بثیمه ایران در استان گیلان؛ با چه سازوکاری بر نمایندگان خود در استان نظارت می نمائید؟

همانگونه که استحضار دارند یکی از نقاط قوت شرکت های بیمه ایران در استان و همچنین کشور، شبکه گسترده فروش بیمه ایران در قالب نمایندگان فروش و شرکت های نمایندگی می باشد. به گونه اینکه شرکت سهامی بیمه ایران باشد از 10 هزار نماینده فروش دارای بیشترین تعهد از نماینده فروش در بین شرکت های بیمه بازرگانی کشور می باشد. طبیعی است با توجه به اختیاراتی که به نمایندگاه فروش داده شده است کنترل ها و نظارت مستمری بر عملکرد نمایندگان فروش شرکت بعمل می آید. در این راستا در استان اداره ای به نام بازاریابی و امور نمایندگان شرکت در چارت سازمانی شرکت وجود دارد که کار آن بررسی عملکرد نمایندگان فروش از بعد عمل به تعهدات نمایندگان در چهار چوب آیین نامه و بخشنامه ها مورد تائید می باشد.

به نظر شما مهمترین اقدامات اساسی و مهم که طی سالیان اخیر در استان صورت گرفته است، چیست؟

اقدامات مختلف برای فرهنگ سازی و توسعه خدمات بیمه در استان طی سال های اخیر در دستور کار بوده است که از جمله آنان می توان به تعاملات متعدد با مقامات استان برای توسعه خدمات بیمه اشاره نمود. در همین رابطه جلسات متعددی با مقامات استان برای بیمه منازل مسکونی روستایی و شهری در دستور کار بوده است که انتظار داریم بزودی نهایی شود. در همین خصوص مقرر گردید به جهت جبران زیان های وارده به هموطنان در استان گیلان منازل مسکونی آنان با حق بیمه ای بسیار نازل تحت پوشش خطرات مختلف قرارگیرد.

همچنین برای دسترسی آسان تر مشتریان شرکت در بخش بیمه درمان تکمیلی، شرکت در سراسر کشور از جمله در استان گیلان سیستم نرم افزاری به نام سیستم سرا را راه اندازی نموده است که مشتریان شرکت در این بخش خدمات مورد نیاز خود را از مراجع درمانی طرف قرارداد شرکت بسیار آسان دریافت می نمایند.

بیشترین بیمه نامه های صادره در استان به ترتیب چه بوده است؟

در ارتباط با سئوال شما بیشترین تعداد بیمه نامه های صادره شرکت در بخش بیمه های درمان تکمیلی، بیمه های اتومبیل شامل بیمه نامه شخص ثالث و بدنه و در رده بعدی بیمه نامه های آتش سوزی، مسئولیت، مهندسی و باربری می باشد.


استفاده از کادری مجرب و تحصیل کرده و همچنین شبکه فروش گسترده و تحصیل کرده با حضور در جای جای شهرستان ها و شهر ها و حتی روستاهای استان جزء ویژگی های برجسته بیمه ایران گیلان بعنوان یک شرکت بیمه بازرگانی می باشد.


جناب فلکیان،بعنوان فردی که حدود سه دهه در بیمه فعالیت مستمر داشته اید؛ وضعیت بازار بیمه در استان گیلان را چگونه  ارزیابی می کنید؟

خوشبختانه استان گیلان جزء استان هایی می باشد که مردم از فرهنگ بیمه ای خوب و مناسبی برخوردار می باشند. به گونه ای که ضریب نفوذ بیمه در استان گیلان از متوسط و میانگین کشوری اندکی بالا تر می باشد. هر چند تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله تقریبا زیادی داریم.

از آنجایی که استان گیلان جزء استان هایی می باشد که همه ساله در معرض حوادثی چون برف، سیل و بعضا زلزله قرار می گیرد، انتظار می رود مردم برای انتقال ریسک خطرات به شرکت های بیمه، استقبال بیشتری از خدمات بیمه داشته باشند. طی سال گذشته استان هم با ریسک خطر برف در دو مرحله رو به رو بوده و در سال جاری نیز در نواحی مختلف استان با خطر سیل رو به رو بودیم-خطراتی که برای سال جاری نیز ممکن است استان را تهدید نماید.

برای حضور فعال در بازار بیمه استان و تحت پوشش قراردادن حداکثری چه اقداماتی لازم است؟

خوشبختانه تمامی شرکت های بیمه ای که در سطح کشور به ارائه خدمات بیمه می پردازند در استان گیلان نیز در قالب شعبه و نمایندگی ها حضور فعالی دارند و اینکه برای تحت پوشش قرار دادن حداکثری تمامی و یا قسمت اعظم ابنیه، امکان، ساختمان ها، کارخانجات، پل ها و… نیاز به حمایت جدی مقامات استان برای بسط و توسعه خدمات بیمه کاملاً احساس می شود.

خوشبختانه همدلی و همراهی خوبی بین مدیران شرکت های بیمه فعال در استان با یکدیگر وجود دارد و این تعامل خوب این امکان را بوجود می آورد که شرکت های بیمه در کنار هم در قالب کنسرسیوم بیمه ای به ارائه خدمات بپردازند. همانگونه که قبلاً به عرض رساندم طی دو سال گذشته جلسات متعددی را با معاونت محترم عمرانی استانداری و حوزه مدیرکل روستایی استانداری داشتیم که هدف این جلسات ارائه خدمات بیمه آتش سوزی برای ساختمان های مسکونی روستایی و حق بیمه بسیار نازل بوده است که امید داریم بزودی عملیاتی شود.

نمونه همین کار را می توان برای منازل مسکونی شهری داشته باشیم که تا در موارد ضروری بتوانیم با استفاده از توان شرکت های بیمه و مکانیزم هایی که این شرکت ها دارند خطراتی احتمالی و ضرر و زیان های وارده به مردم را با حفظ شأن و جایگاه مردم به آنان ارائه دهیم.

در کار خود چه مشکلاتی را پیش رو دارید و برای غلبه بر آنها چه تمهیداتی اندیشیده اید؟

طبیعی هست هر فعالیت اقتصادی برای به ثمر نشستن اهداف و برنامه های خود در مراحل اجرا با مشکلاتی روبرو می شود. صنعت بیمه و اساساً کار بیمه گری نیز از این قاعده مستثنی نیست. شاید عمده ترین مشکل برای کار بیمه گری، عدم آشنایی مردم با خدمات این صنعت باشد، بدیهی است چون شما کالاهایی را می فروشید که قابل لمس نیست و برای فروش آن نیاز به توانایی بیشتری نسبت به سایر فعاللیت های اقتصادی دارید. در واقع کالایی که در قرارداد بیمه مورد معامله قرار می گردد آرامش و اطمینانی هست که شما به خریدار منتقل می کنید و از آنجایی که این آرامش و اطمینان قابل اندازه گیری و بعضاً قابل رویت نیست حتماً برای فروش کالای خود نیاز به آموزش، ممارست و توانایی بیشتری دارید.

مشکل بعدی کار ما، فضای رقابتی کاذبی هست که بعضاً بین شرکت های بیمه برای جذب بازار با همدیگر دارند. در واقع خدمات بیمه از جنس خدمات کیفی هست که نمی توان این خدمات را تنها بر اساس قیمت تمام شده ابتیاع نمود. در واقع در کار بیمه گری خدمات پس از فروش یک شرکت، موضوع بسیار تاثیرگذاری هست که حتماً می بایست در انتخاب شرکت بیمه مورد توجه جدی قرار گیرد.

15 بیمه ایران به عنوان بیمه ای دولتی، یکی از موفق ترین بیمه های کشور بوده؛ به نظر شما رمز این موفقیت چه بوده است؟

همانگونه که مردم شریف استان گیلان استحضار دارند، شرکت سهامی بیمه ایران در سال 1314 بعنوان اولین شرکت بیمه ایرانی و دولتی فعالیت خود را در زمینه کار بیمه گری شروع کرده و در تمامی این سالها ارتباط بسیار تنگاتنگ و نزدیکی با آحاد مردم شریف کشور برقرار نموده است، خوشبختانه این شرکت در طول بیش از 80 سال فعالیت خود در مراحل مختلف در کنار مردم بوده و به تعهداتی که از نظر اجتماعی نسبت به مردم خود داشته با صداقت تمام عمل کرده است. در واقع مردم شرکت سهامی بیمه ایران را از خود دانسته و در طول تاریخ حیات این شرکت در کنار هم بوده اند، چه آن زمان که در هنگام تأسیس شرکت در شرایطی که بازار بیمه کشور تماماً در اختیار شرکت های بیمه خارجی بوده و چه آن زمان که در دوران جنگ تحمیلی هیچ شرکت بیمه خارجی کالاهایی که به مقصد ایران حمل می شدند را بیمه نمی کردند.  این بیمه ایران بود که با بیمه کردن کالاها و کشتی ها امکان حمل کالا به مقصد کشور عزیزمان را امکان پذیر می کرد. در طول بیش از 80 سال فعالیت شرکت، بارها در زمان مصیبت ها، بیمه ایران بلافاصله در کنار مردم قرار گرفت که نمونه های نزدیک آن حادثه سال گذشته ساختمان پلاسکو و همچنین زلزله اخیر غرب کشور می باشد که از فردای مصیبت های وارده، بیمه ایران با همه توان خود در کنار زیان دیده گان قرار گرفت و نسبت به انجام تعهداتی که بعهده گرفته بود سریعاً وفا و عمل نمود.  در زلزله اخیر شرکت سهامی بیمه ایران با کادری مجرب در مناطق زلزله زده مستقر و سریعاً نسبت به برآورد خسارت های وارده به آن دسته از هموطنان که دارای پوشش بیمه ای نزد شرکت بودند اقدام و چک خسارت ها را در همان محل در اختیار زیان دیده گان قرار داد. به گونه ای که مورد تمجید فراوان مسئولانی که از آن مناطق بازدید کردند قرار گرفت. مجموعه این اقدامات که بنده تعداد اندکی از آن را بر شمردم باعث اعتماد بیش از پیش مردم به این شرکت شده است و تجربه هم ثابت کرده هر جا مردم صداقت و درستی در رفتار، گفتار و عملکرد را بینند مورد تمجید و تقدیر قرار می دهند. در واقع رمز موفقیت این شرکت صداقت در گفتار، صداقت در رفتار و صداقت در عملکرد هست، اوصافی که باعث شده است مردم ایران بیمه را با نام بیمه ایران می شناسند و این افتخاری هست که نصیب بنده و سایر کارکنان این شرکت شده است.


خوشبختانه این شرکت در طول بیش از 80 سال فعالیت خود در مراحل مختلف در کنار مردم بوده و به تعهداتی که از نظر اجتماعی نسبت به مردم خود داشته با صداقت تمام عمل کرده است.


 کلام پایانی شما

از جمله وظایف ذاتی شرکت های بیمه حضانت از سرمایه های ملی کشور و ایجاد آرامش و اطمینان برای صاحبان حرف و مشاغل مختلف از طریق فروش انواع بیمه نامه ها است. سرمایه ای که یک کاسب با مشقات فراوان و در طول سالیان متمادی جمع آوری کرده و یا منزلی که یک کارگر و یا کارمند در طول سالیان متمادی تلاش و زحمت توانسته برای خود و خانواده اش تهیه نماید. کارگاه، کارخانه و هر بنگاه اقتصادی که ممر درآمد برای تعدادی زیادی از شهروندان و هم استانی ها هست به راحتی و با اتصال دو سیم برق ممکن است به سادگی از بین رفته و خانواده های زیادی را دچار زیان و ضرر نماید. استان گیلان از جمله استان هایی می باشد که همه ساله در معرض خطرات طبیعی فراوانی قرار می گیرد،  طی یک سال گذشته استان گیلان هم با برف روبرو بوده و هم سیل اخیر خسارات زیادی را متوجه هم استانی های ما نموده است و باز متاسفانه در سال های گذشته این استان زلزله سنگینی را پشت سر گذاشته که خسارات قابل توجهی را متوجه هم استانی ها نموده است. متاسفانه در حوادث مختلفی که طی سالیان گذشته اتفاق افتاده وقتی بررسی می شود می بینیم قسمت اعظم زیان های وارده فاقد پوشش بیمه ای بوده است، در حالیکه تمامی این سرمایه ها با حق بیمه اندکی قابل پوشش بوده و هموطنان ما می توانستند از طریق بیمه نمودن ابنیه و اماکنی که متعلق به خودشان هست در زمان بروز این حوادث شرکت بیمه ای را در کنار خود داشته باشند. در همین زلزله اخیر در استان کرمانشاه از فردای وقوع زلزله شرکت سهامی بیمه ایران با بکارگیری تمامی توان خود در مناطق زلزله زده مستقر و بلافاصله نسبت به برآورد و پرداخت آن دسته از هم وطنانی که دارای پوشش بیمه زلزله نزد بیمه ایران بودند اقدام نموده است. استدعا من بعنوان یک هم استانی و بعنوان یک هموطن به مردم خوب ما این هست که قبل از وقوع هر اتفاق ناخوشایندی نسبت به بیمه نمودن سرمایه ها و دارائی های خود که با تلاش فراوان بدست آورده اند اقدام نمایند. شرکت های بیمه خدمات متعددی را در قالب انواع بیمه نامه ها با حق بیمه های بسیار نازل در اختیار مردم قرار می دهند. مردم ما می توانند منازل مسکونی، خود و مهمتر از همه جان خود را که بزرگترین سرمایه هر کسی می باشد تحت پوشش بیمه قرار دهد. بیمه نامه های عمر و پس اندازی شرکت بیمه ایران می تواند بهترین جا برای سرمایه گذاری مانده درآمدهای محدود قسمت اعظم مردم ما باشد.  هموطنان ما می توانند خودشان، فرزندانشان را با پرداختی های اندک تحت پوشش بیمه عمر و پس انداز قرار دهند. استدعای بنده این هست که مردم ارتباط بیشتری با شرکت های بیمه و نمایندگان فروش شرکت های بیمه داشته باشند. بیمه ایران می تواند با هر سطحی از درآمد برای شما بیمه نامه های مورد نیازتان را طراحی و در اختیار شما قرار دهد. شرکت و نمایندگان فروشش که الحمدالله در سراسر استان حضور جدی و فعال دارند می توانند مشورت های لازم را با در نظر گرفتن سرمایه ها و دارایی ها و از همه مهمتر درآمدهای شما برای شما طراحی و پیشنهاد دهند. استدعا دارم مردم ما و هم استانی ها موضوع بیمه را جدی تر گرفته و بیاد داشته باشند که به هنگام بروز حوادث مختلف که مدام جان و مال و زندگی آنان را تهدید می نماید می توانند ریسک و خطر را به شرکت بیمه انتقال داده و از سرمایه های خود در مقابل حوادث مختلف حفاظت نمایند.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اسپرو
#
تابناك وب
تابناك وب
محل كد آمار