تاریخ انتشار: چهار شنبه 27 دسامبر 2017 | 15:15 ب.ظ
ویتامین آ و تاثیر آن در رشد و سلامت کودکان
ویتامین آ یکی از ویتامین‌های موثر در سلامتی بدن است. با توجه به آمار وزارت بهداشت ویتامین آ همه چیز را از بینایی سالم گرفته تا یک سیستم ایمنی سالم در بدن به وجود می‌آورد. اما عملکرد ویتامین A در بدن به چه شکل است؟ این ویتامین به طور طبیعی وجود دارد به این معنی که از طریق غذا و خورد و خوراک می‌توان آن را تامین کرد.

شکوفه های زیتون- ویتامین آ به دید در شب و ارسال پیام به مغز کمک می‌کند این مهم‌ترین مسئله در شب است همچنین این ویتامین استخوان، مو، ناخن‌ها و پوست را نیز تقویت می‌کند و در هنگام بیماری سیستم ایمنی شما را بهبود می‌بخشد باعث ساخت سلول‌های جدید می‌شود همچنین به عنوان تمایز سلولی شناخته می‌شود، که به شما کمک می‌کند که بزرگتر و قوی‌تر رشد کنید.

ویتامین A برای هر کسی مهم است مخصوصا برای کودکان. رشد استخوان و تقسیم سلولی در کودکان بسیار سریع است و اگر کمبود ویتامین و مواد مغذی وجود داشته باشد، ممکن است سوء تغذیه و دیگر مشکلات سلامتی رخ دهد.

کودکان به چه میزانی ویتامین آ نیاز دارند؟

این ویتامین باعث رشد استخوان‌ها تقویت ایمنی بدن کودکان، بینایی و خیلی چیزهای دیگر می‌شود. شما می‌توانید آن را از طریق غذاها و سبزیجات مختلف تامین کنید و همچنین با خوردن این غذاها می‌توانید دیگر ویتامین‌های مورد نیاز بدنتان را نیز تامین کنید و از خوردن این غذاها لذت ببرید.

تمام ویتامین‌ها میزان مشخصی برای مصرف روزانه دارند و در این بخش میزان مورد نیاز ویتامین A برای کودکان را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • نوزادان بین ۰ تا ۶ ماه به ۱۳۲۰ واحد ویتامین A نیاز دارند حدود سه چهارم فنجان اسفناج.
  • از ۶ تا ۱۲ ماهگی ۱۶۵۰ واحد حدود نصف یک سیب‌زمینی شیرین.
  • ۱ تا ۳ سالگی ۱۰۰۰ واحد حدود ۲ لیوان شیر کامل
  • ۴ تا ۸ سالگی ۱۳۲۰ واحد یک چهارم فنجان طالبی.
  • و در ۹ تا ۱۳ سالگی ۲۰۰۰ یک فنجان هویج خام.

کودکان می‌توانند میزان کافی ویتامین مورد نیازشان را از طریق برنامه غذایی مناسب دریافت کنند ولی به هرحال اگر نمی‌توانید آن را از طریق غذا برای کودکان تهیه کنید می‌توانید با کمک مکمل‌ها سطخ آن را افزایش دهید ولی قبل از استفاده از آن حتما با دکتر مشورت کنید.

منابع ویتامین آ

منابع ویتامین A

•    هویج
•    اسفناج
•    گوشت
•    کلم
•    طالبی
•    زرد آلو
•    انبه
•    پاپایا
•    برشتوک

یکی از راه‌هایی که می‌توان غذای خوشمزه با این مواد پخت این است که هویج را آبپز کنید تا خوب نرم شود و سپس آن را مانند سیب زمینی پوره کنید، سالاد میوه با انیه و پاپایا و طالبی درست کنید یا برای صبحانه به آنها برشتوک دهید. راه‌های زیادی برای دریافت این ویتامین از طریق غذا وجود دارد.

کمبود ویتامین A در کودکان

مانند تمام مواد مغذی ممکن است با نخوردن غذای مناسب یا مکمل‌ها کمبود این ویتامین در کودکان به وجود آید. کمبود این ویتامین در نوزادان جوامع غربی مانند آمریکا بسیار کم است و در کشورهای در حال توسعه که در آنجا کودکان تنوع غذایی زیادی ندارند بسیار رایج است و این کمبود برای کودکان مشکلات استخوانی و پوستی به وجود می‌آورد.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اسپرو
#
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
محل كد آمار