شکوفه های زیتون- وقف سکوی عروجیست که ویژگی ماندگاریش، توانی به انسان می بخشد که تا ملکات پیش رود. دوام آثار و پاداشش، مدام به مدد واقف می آید تا اوج و عروجش را به کمال برساند. ثمره وقف کردن دو بال است که در عوض دو چشم عطایت می کنند. یکی را بخاطر چشم بستن از دنیا و دیگری را بخاطر چشم دوختن به عُقبی. از یک سو باید از زنجیرهای تعلق آزاد گردید تا سبک بال گردی و از دیگر سو باید هدف و جهتی داشته باشی تا سرگردان نشوی. وقتی تعلقات مادی را از پای طلب بگشایی و تنها چشم به رضا و عطای محبوب بدوزی، پر پروازت می دهند تا به آسمان ها عروج کنی و جمال یار را به تماشا بنشینی و آنجا دو رکعت عشق به مولای واقفان علی(ع) اقتدا کنی. و چه شیرین است این اقتدا.

در این شماره از هفته نامه شکوفه های زیتون به مناسبت دهه وقف به نزد رهبرشاد رئیس اداره اوقاف شهرستان رودبار رفته ایم و با او به گفتگو نشسته ایم که ماحصل آن در ادامه از نظر شما خواهد گذشت. در ادامه با ما همراه باشید.

bdr

خودتان را معرفی نمایید.

اینجانب حمید رهبرشاد متولد سال ۱۳۵۷ در شهر رودسر با مدرک رسمی سطح دو حوزه علمیه که همکاری با اوقاف را از سال ۸۸ تا ۹۲ به صورت غیر رسمی در شهر رشت و از سال ۹۴ به طور رسمی در اداره اوقاف شهرستان رودبار و به عنوان سومین مسئول اداره اوقاف و خیریه شهرستان فعالیت خود را آغاز نموده ام.

اداره اوقاف رودبار در چه سالی تاسیس شده؟

از اواخر سال ۹۰ اداره اوقاف در شهرستان رودبار تاسیس شد و از سال ۹۱ به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. پیش از آن رودبار از داشتن این اداره محروم بود و مردم برای انجام کارهای خود به شهر رشت مراجعه می کردند. تاسیس این اداره برای شهرستان و مردم بسیار خوب است زیرا همانطور که می دانید رودبار وسیع ترین شهرستان استان است و پراکندگی شهرها هم در آن دیده می شود، گاهاً مردم بومی دو ساعت از زمان خود را برای رسیدن به اداره ما صرف می کنند. حال تصور کنید اگر این اداره در رشت بود چه می شد؟ بُعد مسافت، کرایه های پرداختی و این قبیل مسائل از مشکلات ارباب رجوع بود.

 از وظایف و حوزه کاری اداره اوقاف بگویید.

اوقاف فعالیت های بارزی در سه زمینه دارد:

۱- بقاع متبرکه و امورات امامزادگان

در شهرستان رودبار ۵۳ امامزاده ثبت شده رسمی داریم. در امورات امامزاده به پیگیری چندین مسئله از جمله هیئت امنای امامزاده می پردازیم. هیئت امنا شامل منابع انسانی، امورات فرهنگی و عمران و آبادی است که توضیحی در مورد هرکدام می دهم.

-منابع انسانی: در برگیرنده خدام افتخاری و خادم هایی که مشغول هستند، می شود.

-امورات فرهنگی: در طول سال طرح هایی در امامزادگان به خصوص امامزادگان شاخص اجرا می کنیم به طور مثال طرح آرامش بهاری در مراسم تحویل سال و ایام نوروز، طرح ضیافت الهی در ایام ماه مبارک رمضان، طرح بصیرت عاشورایی در ایام محرم و صفر، نشاط معنوی برای اوقات فراغت و برگزاری کلاس های قران در امامزادگان که با اعزام مُبلغ بر پایه ی خیمه معرفت میسر می شود.

-عمران و آبادانی: که شامل توسعه و ساخت و ساز امامزادگان، نصب ضریح و گنبد گلدسته می شود و همچنین در زمینه امنیتی به نصب دوربین مداربسته و استخدام نگهبان می پردازیم.

۲- موقوفات

موقوفه ها از نظر درآمد به منفعتی و انتفاعی، از نظر نیت به خاص و عام و از نظر اداره هم به متصرفی و غیر متصرفی تقسیم می شوند. موقوفاتی که درآمد دارند باید درآمدشان صرف نیت واقف شود و یکی از وظایف ما اجرای امینانه ی نیت واقف و حفظ و سیانت از آن موقوفه یعنی دفاع از زمین موقوفه در صورت تجاوز به آن است. بسیاری از موقوفه ها انتفاعی هستند. مثل مساجد، فضاهایی که بقاع متبرکه در آنها وجود دارند؛ موقوفات منفعتی هم داریم که بیشتر در رستم آباد و جمشید آباد هستند.

موقوفه متصرفی یعنی خود اوقاف مستقیماً آن ها را اداره می کند اما غیر متصرفی موقوفاتی هستند که متولی دارند و اوقاف ناظر در اعمال متولی هست. عمده ی این موقوفات که درآمد هم دارند در دست متولیان است و ما ناظر هستیم. به دلیل آنکه اوقاف یک اداره است و رسمیت بیشتری دارد گاهاً متولیان از ما در زمینه های حقوقی و پیگیری مسائل از ادارات و نهاد ها کمک می خواهند و ما هم به آن ها کمک می کنیم.

در حال حاضر اداره ی موقوفه ی شریعتمدار رستم آباد بخاطر فوت متولی برعهده ی اوقاف هست. ورود اوقاف در این زمینه حتماً مشکلاتی را به همراه خواهد داشت چرا که موقوفه، توسط نماینده متولی ساکن رشت که حضور مستمری در رستم آباد نداشته اداره می شده است. به همین دلیل بسیاری از موقوفات رها شده است، بخشی در تصرف مردم و بخشی در تصرف اداره جات و نهادها است. ضمن اینکه هیچ اجاره ای به اوقاف نمی دهند و حق و حقوق موقوفه را پرداخت نمی کنند. از طریق این رسانه دست یاری به سوی مسئولین دراز و از آن ها طلب همکاری می کنم چرا که این یک بحث شرعی است. شخصی زمین و مال خودش را به نیتی وقف میکند این وظیفه ماست که نیت آن شخص را اجرا کنیم تا دیگر واقفین هم  ترغیب شوند. اگر ما کار موقوفه را پیگیری نکنیم و رها کنیم و بگوییم اشکالی ندارد که در تصرف فلان شخص یا فلان نهاد است، واقفین دیگرهم می گویند ما هم اگر وقف کنیم سرنوشت ما همین گونه خواهد بود مال ما دست دیگران می افتد و کسی هم پیگیر نمی شود و لذا ممکن است مشکلاتی برای عده ای به وجود آید ولی چون حق با موقوفه است ما وظیفه داریم که این حق را احقاق و پیگیری کنیم تا ان شاءالله بتوانیم نیت واقف را هم در انزار عمومی با حضور مسئولین و ائمه محترم جمعه انجام بدهیم تا یک تشویقی برای دیگران که می خواهند مالشان را وقف کنند هم باشد.

۳- فعالیت قرآنی

فعالیت قرآنی مشمول کلاس های طرح ملی حفظ قرآن می شود. هر ساله افرادی را در دو رده ی سنی شکوفه ها(زیر ۱۸ سال) که با همکاری آموزش و پرورش انجام می شود و مرحله ی بالای ۱۸ سال که اوقاف آن را برگزار می کند، ثبت نام می کنیم که از یک جزء تا بالاتر محفوظاتشان افزایش پیدا می کند و در شهرستان حافظ کل قرآن، حافظ ۲۰جزء، حافظ پنچ جزء و الی ماشاالله داریم. هر سال اسفند ماه یک آزمون برگزار می کنیم و به این عزیزان مدرک رسمی اعطا می کنیم برگزاری این مسابقات از مرحله ی شهرستانی تا بین المللی توسط اوقاف صورت می گیرد. در سالجاری نیز ۲۰۰ نفر طبق سهمیه ی ابلاغی از شهرهای رودبار، رستم آباد، منجیل و لوشان شرکت کننده داریم.

در رودبار چند موقوفه ثبت شده داریم؟

در رودبار ۱۳۹ موقوفه ثبت شده داریم (امامزادگان زیادی هم به دلایل مختلفی هنوز ثبت نشده اند). البته موقوفات بیشتر از این تعداد بود که متاسفانه به دلیل حادثه تلخ زلزله سال ۶۹ خیلی از روستاها خالی از سکنه شدند و موقوفات آن روستاها هم ساماندهی نشدند. لازم به ذکر است که ما سعی داریم هر ساله بر تعداد این موقوفات ثبت شده بیافزاییم. برای مثال سال گذشته بعد از دهه وقف خانمی یک منزل مسکونی و سه باب مغازه به ارزش ۴۰۰ میلیون تومان را وقف کردند.

تعریف شما از وقف و استقبال مردم شهرستان از آن چگونه است؟

وقف یعنی حبس مال و آزاد کردن منفعت. وقف یعنی ایستادن؛ مال همیشه می ماند ولی منفعت آن آزاد می شود. این مختص به دین ما نیست. در همه ی ادیان و حتی آنهایی که دین های آسمانی ندارند هم صدق می کند چون انسان فطرتاً میل به جاودانگی دارد.

یکی از تجلیات جاودانه ماندن، وقف کردن است. یک جمله معروف است که میگوید وقف، احسانِ ماندگار است. قرض یا صدقه دادن کاری خیر و نیکوست اما ماندگاری اش به اندازه وقف نیست. موقوفاتی داریم که قدمتی هزارساله دارند! واقفش از دنیا رفته اما نامش زنده است سالهای سال افرادی از آن موقوفه بهره مند می شوند و برای آن واقف ثواب و حسنه می نویسند. در شهرستان هم به دلیل وجود بافت سنتی و مذهبی هرساله شاهد خیرینی هستیم که وقف می کنند. سالجاری سه وقف جدید داشتیم. الحمدالله مردم استقبال خوبی از وقف می کنند و اگر مالی هست، مردم خواستار احیا آن می شوند. شهرها و روستاها اگر مدارکی دال بر وقف دارند به اداره اوقاف ارائه میکنند به طور مثال در روستای اسطلخ کوه موقوفه ای ۱۷ نفره صورت گرفته است و اهالی محل این را اعلام کردند تا موقوفه احیا شود همچنین آن ها وقف نامه خود را به زیبایی نوشتند که خواندن این وقف نامه ها خود یک کلاس اخلاق و نشان دهنده اهتمام و تقید داشتن مردم از زمان های قدیم است.

چه مسائلی در وقف مهم هستند؟

هر چیزی برای وقف ابتدا باید به دقت بررسی شود تا ملک برای شخص باشد. اگر ملکی مشاع یا شریکی، دارای مسائل حقوقی یا غیر منقول باشد وقف شامل آن نمی شود. در این صورت شخص می تواند موارد دیگر از احسانات را انجام بدهد. گام بعدی ثبت کردن وقف است که اگر ملک سند مالکیت داشته باشد، در دفترخانه سند وقف تنظیم میگردد و اگر نداشته باشد باید در خود اداره به صورت سند عادی وقف نامه را تنظیم کنیم و بعد از وقف هم اگر متولی تعیین شده باشد، او امورات آن متوقف را انجام میدهد و اوقاف ناظر است و اگر متولی را اوقاف قرار داده باشد، اوقاف موظف است برای آن واقف اجرای نیت کند. معمولاً پیشنهاد می کنیم کسانی که وقفی انجام می دهند حداقل در زمان حیات، خودشان متولی وقف خودشان باشند و اجرای نیت کنند تا شک و شبه ای نیز پیش نیاید.

چالش های پیش روی اداره اوقاف چیست؟

الحمدالله در این شهرستان همکاری توسط مردم، مسئولین، فرماندار محترم، معاونین ایشان، بخشداران عزیز و ائمه محترم جمعه بسیار خوب است. تنها مشکل ما کمبود نیروی انسانی است. در این اداره دو نفر مشغول به کار هستند و چون شهرستان ما بسیار وسیع و دارای پراکندگی است ما بخواهیم به یک بقعه در عمارلو سرکشی کنیم یک روز وقت گرفته می شود و لذا این کار را سخت می کند. همچنین برای پیگیری دقیق موقوفه در رستم آباد به شش نیرو نیازمندیم چرا که قسمت عمده این شهر وقف است و حساب کنید که چند هکتار زمین می شود؟چند متصرف دارد؟ چند مستاجر دارد؟ چقدر زمین بلا الماره که شخصی پیگیرش نیست وجود دارد.

همچنین کمبود نیرو در زمینه آموزش هم وجود دارد. مربی تخصصی قرآن نداریم و به ناچار از رشت مربیانی می آوریم که هم هزینه بر است و هم مشکلات خاص خودش را دارد. در سال های اخیر سعی کردیم که این بخش را تقویت کنیم، در برخی از شهرها مربیان بومی و خوبی داریم اما متاسفانه مربیانی ساکن شهرهای دور مثل بره سر و جیرنده نداریم و اگر هم کسی را بخواهیم به آنجا بفرستیم هزینه های سنگینی دارد در حالی که آنجا خیلی به مربی نیاز است و به دنبال راه حل برای حل این مشکل هستیم اگر عزیزان هم پیشنهادی دارند اطلاع رسانی کنند، از آن ها استقبال خواهیم کرد.

با کدام دستگاه های شهرستان بیشتر در ارتباط هستید و تعاملات چگونه است؟

با مجموعه قضایی شهرستان به دلیل متصرف هایی که به مقررات اوقافی تمکین نمی کنند و ما را مجبور به شکایت می کنند، با نیروی انتظامی به دلیل سرقت هایی که برخی مواقع از بقاع متبرکه صورت می گیرد، با بنیاد محترم مسکن و اداره محترم ثبت اسناد برای اخذ سند مالکیت، با اداره منابع طبیعی به دلیل این که برخی اراضی موقوفه، تحت اراضی ملی قرار گرفته اند و با جناب آقای میرغضنفری فرماندار محترم، دکتر جمالی نماینده محترم مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی، ائمه جمعه و جماعات، جناب سرهنگ فلاح فرمانده سپاه، سرهنگ فیضی فرمانده نیروی انتظامی، مهندس پورعلی معاون محترم سیاسی، دکتر حبیبی و خانم رضایی معاونین محترم فرمانداری، روسای ادارات، نهادها، شهرداران و اعضای محترم شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای شهرستان، بخشداران محترم و دهیاران عزیز، اصناف و … در تعامل هستیم.

 وضعیت وقف و امور مربوط به آن در شهرستان رودبار چگونه است؟

در وقف، رتبه خوبی در استان نداریم، چون هنوز ساماندهی کامل صورت نگرفته است، اگر دو موقوفه علی خانی در جمشید آباد و شریعت مدار در رستم آباد را ساماندهی کنیم جزء برترین های استان خواهیم بود و حداقل تا رتبه پنجم استان بالا می آییم.

مبالغی که توسط اداره اوقاف شهرستان جمع آوری می شود آیا صرف همان شهرستان می شود؟

ما دو منبع درآمد داریم، یکی از موقوفات و دیگری از بقاع متبرکه، درآمدی که از موقوفات است صرف نیت آن واقف می شود، به طور مثال واقفی در رستم آباد نیت کرده است که در نجف، سالانه مقداری آب به زائرین بدهید. این نیت نمی تواند در شهرستان اجرا شود و نیت واقف برای هرکجا باشد باید در آن محل گفته شده انجام شود.

درآمد دیگر، جمع آوری نذورات بقاع متبرکه است؛ در بحث بقعه محوری، درآمد بقعه باید در خود بقعه هزینه شود که چند سرفصل دارد که به عمرانی، جاری و فرهنگی تقسیم می شود. به طور مثال یک مراسم مذهبی که در مصلی بخواهد برگزار شود ما حق نداریم که درآمد یک بقعه را بیاوریم و در مصلی خرج کنیم مگر اینکه آن بقعه فضا، مسجد یا شبستانی برای مراسم مذکور به خود نداشته یا از شهر دور باشد. مثلاً برگزاری کلاس های قرآن در فیلیده با ظرفیت ۵۰ نفر ممکن نیست پس در پیرامون آن، در فضایی مناسب و با نام بقعه مربوطه برگزار و هزینه ی تشکیل کلاس به صاحب مکان پرداخت می شود. این هزینه پرداختی به نام آن بقعه و برای آن بقعه ثبت می شود و حتماً باید در همین شهرستان انجام شود.

اداره اوقاف شهرستان، چه برنامه هایی را برای ترویج سنت حسنه وقف انجام داده و یا در دست اقدام دارد؟

برای ترویج این کار حسنه به چند مورد می توان اشاره کرد. یکی بحث تبلیغات است؛ که الحمدالله علاوه بر دهه وقف، با نصب بنر، اعزام مُبلغ در بقاع شاخص، استفاده از اجتماع و سخنرانی در نمازهای جمعه تبلیغ گسترده ای انجام می دهیم. در طول سال هم در مراسم ها و همایش های مختلف با توزیع محصولات فرهنگی و برشورهای آموزشی درباره وقف بین مردم به ترویج آن می پردازیم، ضمن اینکه خودمان نیز به عنوان مشاور وقف در طول سال بین مردم پاسخگوی پرسش ها هستیم و تاکید میکنم اجرای وقف، نیت واقفین و حفظ و سیانت از موقوفات، بهترین تبلیغ و ترویج برای کار حسنه است.

کدام طبقه بیشتر وقف می کنند؟ وقفیات بیشتر در چه راهی صرف میشوند؟

وقف به طبقه اجتماعی خاصی تعلق ندارد. ما همه نوع وقفی داشتیم؛ اکثر موقوفاتی که صورت میگیرد بخاطر ارادتی که مردم این شهرستان به آقا ابا عبدلله حسین (ع) دارند به نیت روضه خوانی ایشان صورت میگیرد و چون در این زمینه وقف زیادی داریم ما به مردم مشاوره می دهیم که وقف هایی که نیاز جامعه هستند مانند ازدواج و اشتغال جوانان و حمایت از علم و فناوری را انجام دهند.

به نظر شما مشکلات وقف بیشتر به خاطر نواقص و حفره های فقهی می تواند باشد یا قانونی ؟

بیشتر مشکلات وقف را در این میبینم که فرهنگ آن را به خوبی در جامعه ترویج نکرده ایم و اگر مردم به خوبی با این کار حسنه آشنا بشوند با لطف و توجه بیشتری روبرو می شویم.

آثار و فواید وقف در جامعه چگونه است؟

آثار وقف یکی برای خود واقف است که علاوه بر زنده ماندن نام او، صدقه ای است که بعد از مرگ هم به جا می ماند و تا زمانی که آن موقوفه خدمتی می کند حسنه و ثواب آن برای شخص نوشته می شود.

و دیگری برای جامعه است، از فواید زیاد آن می توان به بحث معنوی آن اشاره کرد که گذشت و فداکاری یک انسان را در جامعه به منصه ظهور قرار می دهد. وقتی که مال برای انسان ها ارزشمند و شیرین است، فردی پیدا می شود که با از خود گذشتگی مال خود را می بخشد و ایثار می کند و دیگری اینکه طبق نیتی که آن فرد دارد انسان ها از آن بهره مند می شوند، اگر برای خاص باشد یک نفر و اگر برای عام باشد تعداد زیادی از انسان ها از آن بهره مند می شوند که این باعث می شود آن آثار و برکات همیشه ساری و جاری باشد.

جالب ترین و بهترین وقف در شهرستان رودبار چه بوده؟

وقف دست جمعی در اسطلخ کوه برای من بسیار جالب بود که ۱۷ نفر به صورت مشترک زمین وقف کرده اند و هنوز تعدادی از آن افراد در قید حیات هستند. چیزی که امروزه ما به دنبال ترویجش هستیم وقف دست جمعی است یعنی اگر یک نفر بخاطر مشکلات اقتصادی نمی تواند وقف کند به صورت مشارکتی آن را انجام دهد، بعضی از شهرستان ها این کار را کرده اند، مثلاً یک مغازه را ۲۰ نفر خریده اند و وقف کردند، آن افراد در اسطلخ کوه در آن زمان به این نتیجه رسیده بودند که اگر نمی شود به تنهایی وقف کرد بیاییم به صورت مشارکتی وقف کنیم و این برای من بسیار جالب است.

 اداره اوقاف برای بهره وری اقتصادی چه برنامه هایی دارد؟

اداره اوقاف طرحی به نام بهره وری اقتصادی دارد که ممکن است در مکان های مختلف موقوفاتی باشند که اگر آن را برای ساخت و ساز به اشخاص اجاره بدهیم، درآمد قابل توجهی برای اوقاف نداشته باشد. به طور مثال شما یک زمینی را اجاره می دهید که شخصی بر روی آن خانه ای بسازد که سالی شاید ۱۰۰ هزار تومان اجاره آن باشد اما اگر همان را به یک ملک تجاری تبدیل کنیم درآمد بیشتری حاصل می شود. این طرح به این صورت است که زمین هایی که مستعد سرمایه گذاری است را معرفی کنیم، بر همین اساس در منطقه آغوزبن محوطه بقعه را معرفی کردیم و چون در آنجا توربین بادی کارآمد است، شرکت توانیر که طرح نیروگاه های بادی و خورشیدی را انجام می دهد با بررسی آن منطقه تصمیم به احداث سه نیروگاه بادی گرفت و درآمد حاصل از آن برای همان بقعه استفاده می شود. ابتدا تصمیم داشتیم آن زمین را برای کشت زعفران آماده کنیم که درآمدزایی و اشتغال زایی شود اما به علت پراکندگی زمین ها به اینکار دست نزدیم.

از ساختمان اداری اوقاف برایمان بگویید، چرا در کانکس فعالیت دارید؟

آن زمان که ما آمدیم این ساختمان به همین صورت بود و ای کاش عزیزان دقت بیشتری برای انتخاب ساختمان می کردند. تشکر میکنم از امام جمعه که این کانکس را در اختیار ما گذاشتند البته اجاره آن را هم پرداخت می کنیم. با همکاری مسئولین پیگیر ساختمان های زیادی بودیم که موفقیت آمیز نبود، ساختمان وقف باید در مکانی باشد که از لحاظ حضور و رفت و آمد ارباب رجوع مشکلی نداشته باشد ساختمان هایی بودند که داخلش خوب بود اما در فاصله دوری قرار داشتند که مورد پسند واقع نشدند زیرا هیئت امنا ما اکثراً مسن هستند و رفت و آمد برایشان دشوار است. از لحاظ موقعیت مکانی این جا خوب است اما خود ساختمان مناسب نیست.

در دهه وقف چه برنامه هایی داشتید؟

دیدار با ائمه ی محترم جمعه، فرماندار محترم، خانواده معظم شهدا، برگزاری همایش یاوران وقف در شهرستان و استان، تجلیل از واقفان و همچنین تبلیغات محیطی در این زمینه، نشست صنفی با اصحاب رسانه و اصناف و ادارات مختلف و همچنین برپایی ایستگاه های مشاوره ای با نام “همه واقف باشیم” در امام زادگان شاخص از برنامه های ما بودند. در مراسماتی مانند ۲۸ صفر و شهادت امام رضا (ع) که اجتماع مردم است به سوالات مردم درباره وقف پاسخ می دهیم و زمانی که بخواهند وقفی انجام دهند مشاوره ای صورت میگیرد. البته مشاوره در ادارات اوقاف به صورت مستمر صورت میگیرد. به هر حال برای ترویج این امر حسنه بهتر است از ادارات شروع کنیم مخصوصاً اداراتی که مربوط به این امر هستند مانند اداره ثبت، بنیاد مسکن، ادارات فرهنگی مثل اداره ارشاد و تبلیغات اسلامی و بیان عملکرد در مکان های مختلف و برنامه هایی از این قبیل.

اگر حرفی دارید که ما به آن اشاره نکرده ایم بیان کنید

ما یک شعاری داریم که می گوییم همه واقف باشیم حتماً نباید یک مال وقف شود هر کاری که در راستای کمک به وقف انجام شود هم کافیست. بطور مثال شخصی که مهندس است می تواند نقشه ساخت بنای امامزاده را به امامزاده هدیه دهد، یا افرادی کلاس های رایگانی مانند کلاس های زبان انگلیسی یا ریاضی برگزار کنند. یک طرحی هم داریم به نام خادمین افتخاری رسانه یعنی شخصی خوش ذوق از یک بقعه ای در دور دست عکس و از مراسم هایی که انجام می شود خبر تهیه می کند مثلاً از امامزاده احمد و محمد ناوه (ع) در ناوه عمارلو که یک امامزاده ی بسیار زیبا در آن منطقه محروم است. در مکان هایی مثل کلیشم، خرمبو، خرم کوه، لایه، ویه و ناوه هر ساله مراسم های بزرگی خصوصاً در تاسوعا و عاشورا برگزار می شود و جوانانی داریم که تصاویری را برای ما از آن مراسم ها می فرستند. این مدل فعالیت ها خیلی می تواند به ما یاری کند و این بهترین کمک به وقف و واقفین و اوقاف است که ما هر تخصصی که داریم آن را وقف امور خیریه کنیم. اگر مال و ثروتی نداریم یک بخش از وقتمان را وقف کنیم.

اداره ی شما تنها اداره ای است که از فضای سیاسی به دور و کاملاً دلی است.

بله با محبت ائمه ی جمعه من تریبون دارم. تریبون داشتن یک امتیاز است ولی ما سعی کردیم که از آن امانت داری کنیم یعنی به نفع یک جریان یا افراد خاصی استفاده نکنیم. همچنین در دستور العمل ها است که در بقاع متبرکه به هیچ وجه فعالیت سیاسی علیه یا له گروهی انجام نشود.

کلام آخر

تشکر از همه ی مسئولین، ائمه ی جمعه، اصحاب رسانه که خیلی در شناساندن وقف به ما کمک کردند.

حمیدشفایی-فهیمه حسینی

این خبر را به اشتراک بگذارید :