شکوفه های زیتون؛سحر حسن پور- جماعت جلوی میدان دانشگاه ایستاده اند، سراپا سیاه پوش با چشمان اشکبار؛ زیر ساعت بزرگ بالای میدان که یازده و ده دقیقه صبح را نشان می دهد. روی پله ها ساعت، شمع و گل است. عکس ۱۰ قربانی که در قاب پارچه های سیاه آرام گرفته اند و به این جماعت غمگین و خشمگین نگاه میکنند. اینجا میدان دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران است. چهار روز بعد از آن اتفاق شوم که اتوبوس زرد دانشجویان از ارتفاع ۱۸۰۰ متری پایین آمد و واژگون شد. پدر و مادران خیلی از دانشجویان نیز هستند. رد نگرانی از نگاه هایشان پیداست. مادرانی که ترسیده اند و حس دوگانه ای نسبت به مادران احسان و نیلوفر و محمدرضا و علی و محمد جواد و نگار و سارا و سجاد دارند.

یکی از مادرهایی که همراه دخترش آمده می گوید: « کدوم یکی از جوونای ما توی این مملکت میتونه در رأس کار قرار بگیره؟! یکی باید بشینه که جون بچه های ما براش هیچ اهمیتی نداشته باشه. یه کاری با اونایی که باهوشن و باسوادن می کنن که فرار کنن و از این مملکت برن».

دانشجویان در انتظار پاسخ اند! منتظر نشسته اند تا شاید صدایی و جوابی آرامشان کند! جماعت یک صدا شعار می دهند. بعضا تندتر و بعضا ننوشتنی تر! «مسئول بی کفایت، بسه دیگه…»، « ما منتظر مسئولین هستیم، هیچ جا نمیریم همین جا هستیم»، مشت ها را گره کرده اند و پریشان حال کری می خوانند، مانند کسی که بازی را باخته، یار را از دست داده اما غیرتش به او اجازه سکوت و خانه نشینی نمی دهد منتظرند تا بالاخره یک نفر بیاید و تمام قد پای این اتفاق شوم بایستد.

هوا سرد است. سرد و صورت ها سرخ شده! دختری ایستاده خشمش اشک می شود در چشمانش! بغض می شود و میرود در صدایش: «دوستای من یه اتوبوس جلوتر از من سوار شدن، رفتن و آخرین باری که دیدمشون کفن پوش شده بودن، حالا اونایی که اون بالا نشستن فقط به ما میگن صبر کنید، بنشینید! بشینیم تا زیر پامون علف در بیاد؟!»

بعد از گذشت چند ساعت به جز مجید مشکینی، معاون توسعه دانشگاه آزاد سر و کله هیچ مسئولی پیدا نمی شود. جماعت مشکینی را دوره کرده اند که چرا دانشگاه آزاد قرارداد حمل و نقل علوم تحقیقات را به ارزانترین پیمانکار داده است؟ او در پاسخ می گوید: « دانشگاه آزاد در مناقصه های خود به دنبال نازل ترین قیمت نیست بلکه با مناسب ترین قیمت به دنبال این است که چه خدمتی را با چه قیمتی دریافت می کند. هر قرارداد ناظری دارد و ماده ۱۲ این قرارداد ناظر را مشخص کرده که مسئول ترابری وقت بوده است. ناظر باید چک لیست را بررسی و نقص را برطرف می کرد. در این حادثه مسئول ترابری دانشگاه دستگیر شد اما از سوی دادستانی مقصر شناخته نشد. انتقادها را می پذیرم، اگر نظارت درستی انجام می شد، نباید این اتفاق می افتاد». جواب های مشکینی خیلی ها را قانع نکرد، دانشجویان و خبرنگاران می گویند جان دانشجوها اینقدر برای شما کم بهاست؟

مشکینی می گوید نه اینطور نیست. اما جواب او دوباره همه را ناراحت و عصبانی کرد: «اگر قبل از این اتفاق، سه تا پنج پیمانکار ارقام مختلفی برای حمل و نقل ارائه می دادند، آیا دانشگاه متهم به این نمی شد که اگر با گرانترین آن ها قرارداد منعقد می کرد، فامیل خود را انتخاب کرده است؟» این هم پاسخ مسئولان دانشگاه است، بعد از چند ساعتی که دانشجویان ایستاده و صدایشان می کنند!…

این ها بخشی از اتفاقاتیست که در روز هشتم دی ماه امسال در محوطه دانشگاه علوم تحقیقات توسط  دانشجویان رقم خورد. دانشجویانی که در غم از دست دادن دوستان و همکلاسیانشان ماتم زده اند از طرفی  فریاد می زنند صدایشان به جایی نمیرسد تا ناراحتیشان ابراز شود و از طرفی اطمینانی ندارند که دیگر چنین نخواهد شد! اگر تا به حال در برابر کمبود ها ساکت ماندند بعد از این حادثه نمی دانند چگونه به این سکوت ادامه دهند! این را از کارواش بردن اتوبوس های اوراقی برای نمایش رسانه ای دانشگاه بعد از این اتفاق می توان فهمید! همچنان به جای حل مشکل صورت مسئله تغییر می کند!

مگر از این دست اتفاقات تا به حال کم بوده که حالا به فکر راه حل مشکل باشیم؟ مگر ارتفاع ۱۸۰۰ متری دانشگاه گویای این حقیقت نیست که باید اتوبوس های مورد استفاده از نظر فنی بی نقص باشند؟ دانشجویانی که برای تحصیل هزینه گزافی را می پردازند در حالی که آینده ی مبهمی را پیش رو دارند. ارزش جانشان به تعمیر اتوبوس ها نمی ارزد؟ وظیفه ی دانشگاه در قبال تأمین امنیت جان دانشجویان چیست؟

اما در پاسخ به همه این سوالات مسئول دانشگاه علوم تحقیقات در مقابل دانشجویان خشمگین می گوید:« ما اینجا هستیم که بگوییم حق همیشه با مشتری است!» همینقدر شفاف و بی پرده، دانشجویان را به شکل منبع درآمد و دانشگاه را بنگاه اقتصادی، آن هم از نوع انحصاری می بینند!

از گوشه و کنار خبرهایی از نوع نوشدارو پس از مرگ سهراب می رسد؛ مانند خبر آغاز به کار ناوگان جدید حمل و نقل در واحد علوم تحقیقات با هدف خدمت رسانی بهتر به دانشجویان! دستور‌های پیگیری از سوی مجلس، دولت، قوه قضائیه و دیگر نهاد‌ها صادر شده است. دستورهایی که در تصادف‌های قبلی نیز صادر شده بود…، اما اتفاقات فاجعه بار همچنان ادامه دارد. نتیجه دستور پیگیری های قبلی به کجا رسید؟! دستور مسئولین بی ارزش است که به آن بها داده نمی شود و یا اجرا کنندگان کم کاری میکنند؟

نقش محمدمهدی تهرانچی رییس دانشگاه آزاد و علی اکبر ولایتی رییس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی ایران با چندین و چند مقام و مسئولیت چیست؟ علی اکبر ولایتی علاوه بر پیام تسلیت اعلام می دارد بر مدیران و مسئولین واجب و فرض است علاوه بر پیگیری کامل، تمام توان و تلاش لازم برای کاستن از آلام بازماندگان و استفاده از تمام امکانات برای تسریع در درمان و بهبودی جسمی و روحی فرزندان برومند جامعه علمی کشور را مبذول دارند. اما مگر می شود با فرستادن از این دست پیام ها یکی از جان هایی که در تمام این سال ها در اتوبوس های حامل دانشجویان از دست رفته را جبران نمود؟ مراکز آموزشی که هر سال میلیاردها تومان شهریه از دانشجویان می‌گیرد؛ شهریه‌ای که قبل از آن که صرف مسائل آموزشی شود، باید سلامت جانی دانشجویان را تأمین کند. اما نکته تلخ ماجرا اینجاست که مصادف با هر اتفاق فقط در بازه زمانی کوتاهی مردم تقلای مسئولان را می بینند و نه بیشتر!

با ایجاد ستاد ویژه پیگیری سانحه تصادف و برکناری سریع تعدادی از متخلفین احساس شد که مسیر پیگیری موضوع در جهت درست شروع به کار نموده است. پیگیری امور صنفی دانشجویان این دانشگاه و تحقق تمامی درخواست‌های به حق دانشجویان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان باید به دور از هیاهوی جناح‌های سیاسی انجام پذیرد تا مشکلات موجود مرتفع گردد.

اما در کمال ناباوری شاهد بودیم در این ماجرا جریانات معلوم الحال سیاسی می‌خواهند مثل روال سابقشان دوباره جای جلاد و شهید را عوض کنند. جریان حاکمی که با تخلفات مسلم دانشگاهی را در ارتفاع بالاتر از حد استاندارد ۱۸۰۰ متر احداث کرده اند، به حقوق مسلم مردم و زمین‌های منابع طبیعی چنگ انداخته اند، و بالاتر از همه ایمنی سازی‌های جاده را در احداث آن انجام نداده اند.

چه اتفاقی می افتد که مسیر تحصیل در ایران به این اندازه خطرناک می شود؟! از یک سو مسائلی مانند تجاوز به دانش آموزان دختر و پسر از سویی دیگر تنبیه های بدنی خطرناک فاجعه ساز می شود ! از یک طرف آتش سوزی های وحشتناک و سوختن جان و تن دانش آموزان و از سوی دیگر آوار شدن سقف مدارس بر روی سر فرزندان این میهن! اما اين زخم ها تا ابد براي آنهايي که از میان آنها زنده مانده اند و خانواده هايشان، باقي خواهد ماند؛ خانواده ها و بازمانده هايي که هيچگاه مثل روز اول نخواهند شد..

کم ارزش دانستن جان دانش آموزان و نبودن برنامه ريزي درست و دقيق براي اردوهاي دانش آموزي را مي توان دليل اين اتفاقات دانست. در اين ميان حوادث سرويس هاي مدرسه را نيز نبايد از خاطر برد. هنوز تا دانستن ارزش جان بچه هاي مردم راه زيادي در پيش داريم. هر چند سال يک بار، شنيدن خبر واژگوني اتوبوس دانش آموزان و دانشجویان که دیگر برايمان عادي شده را می شنویم. هربار که اتوبوسي به دره مي افتد، داغ نخبگان المپيادي ايران دوباره به جانمان مي دود. حوادثي که از شمارش خارج شده اند و قطعا از نوشتن در تمامي صفحات هفته نامه نيز بيشترند، اما مرور چند مورد از اين حوادث حداقل به ما يادآوري مي کند که در ٢٠ سال گذشته هرگز از اشتباهاتمان درس نگرفته ايم.

 *سقوط اتوبوس نخبگان رياضي دانشگاه شريف به دره

زمستان ٧٦ هنوز هم جزء خاطره هاي تلخ است. در حادثه اي که براي اتوبوس حامل دانشجويان رياضي شرکت کننده در بيست ودومين دوره مسابقات رياضي دانشجويي که از اهواز راهي تهران بود، اتفاق افتاد، اين اتوبوس به دره سقوط کرد و در آن شش نفر از دانشجويان نخبه رياضي دانشگاه صنعتي شريف شامل آرمان بهراميان، رضا صادقي (برنده دو مدال طلاي المپياد جهاني)، عليرضا سايه بان، علي حيدري، فريد کابلي، مجتبي مهرآبادي و مرتضي رضايي؛ دانشجوي دانشگاه تهران که اغلب از برگزيدگان المپيادهاي ملي و بين المللي رياضي بودند در اوج بالندگي و شکوفايي علمي، جان باختند. اتوبوسي که مريم ميرزاخاني نيز در آن بود و از آن حادثه جان سالم به در برد. البته اين تنها حادثه اسفند ٧٦ نبود.

٢٧ اسفند سال ٧٦ درست یک روز بعد از اتفاقي که براي دانشجويان شريف افتاد، اتوبوس شامل دختران مدرسه شاهد که از مناطق جنگي بازمي گشتند، واژگون شد و ١٠ دختر در اين سانحه درگذشتند.

*دخترانی که در راه اردو کفن پوش شدند

در سال ۸۲ مدرسه دخترانه ارشاد تهران در منطقه ١١، دختران ممتاز خود را به اردو فرستاد که بر اثر واژگوني اتوبوس ٢٤ ساعت بعد جنازه ١٤ دختر ممتاز به خانه بازگشتند.

*راهيان نوري که به خانه برنگشتند

۲۸ مهر ۱۳۹۱- به گفته مسئولان اردوهاي راهيان نور، حداقل سالانه پنج ميليون نفر به مناطق جنگي و اردوي راهيان نور سفر مي کنند. آماري از سهم دانش آموزي وجود ندارد، اما مي شود تخمين زد که حداقل ٧٠ درصد اين سفرها در اردوهاي دانش آموزي جا مي گيرد. در تمام اين سال ها سفرهايي از راهيان نور بي بازگشت بوده. شايد يکي از تلخ ترين اين سفرها مربوط به سال ٩١ باشد. شامگاه جمعه، ۲۸ مهر ۱۳۹۱، اتوبوس حامل دختران بروجني، بر اثر بارندگي و انحراف از مسير، به کوه خورد و به دره سقوط کرد. اين اتوبوس در حال بازگشت از خوزستان به استان چهارمحال وبختياري بود. مجموعا ۲۹ نفر در اين سانحه کشته شدند که راننده اتوبوس و دو معلم نيز در ميان آنها بودند.

بررسي آماري سفرهاي راهيان نور از سال ٨٦ تا ٩١ نشان مي دهد در اين پنج سال حداقل ۱۰۰ دانش آموز در اين سفرها از دست رفته اند؛ مسئله اي که هربار به دلايلي مسکوت باقي مي ماند و البته مسئولان مربوطه حتي حاضر نيستند برنامه اي مدون براي اين سفرها تنظيم کنند تا شاهد آسيب ديدن دانش آموزان نباشيم.

۲۵ اسفند ۱۳۸۶- در اثر تصادف يک دستگاه اتوبوس کاروان راهيان نور در استان خوزستان ٢٢ نفر کشته شدند. اين اتوبوس حامل دانشجويان پسر دانشگاه علمي – کاربردي غيرانتفاعي خيام مشهد بود.

۲۷ مهر ۱۳۸۸- خروج یک دستگاه اتوبوس که از کرج به سمت شیراز در حال حرکت بود از مسیر خود و سپس تخریب گارد ریل توسط این اتوبوس و ورودش به مسیر مخالف منجر به برخورد با اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه علوم تحقیقات فارس که از شیراز به سمت مرودشت در حال حرکت بود شد، که متاسفانه در اثر این برخورد ۸ نفر از هموطنانمان در این حادثه جان خود را از دست داده و ۴۱ نفر نیز مصدوم شدند. گفتنی است که، دانشگاه علوم تحقیقات استان فارس در فاصله ۷۰ کیلومتری شمال شرق شیراز و در جاده سد درودزن قرار دارد که هر روز چند دستگاه اتوبوس وابسته به بخش خصوصی کار جابجایی دانشجویان به شیراز و برعکس را انجام می دهند.

١٦ بهمن ۱۳۹۰- صبح يکشنبه اتوبوس دانش آموزان دختر اردبيل در نزديکي پلدختر استان لرستان واژگون شد و چهار نفر به شدت مجروح شدند.

آذر ۱۳۹۱ – اتوبوس راهيان نور دانش آموزان سيستان وبلوچستاني در محور شيراز به گچساران واژگون شد. اين اتوبوس حامل دانش آموزان دختر مقطع دوم دبيرستان شهر نيکشهر استان سيستان وبلوچستان به سمت مناطق عملياتي جنوب بود. بر اثر اين حادثه ۱۴ نفر زخمي شدند و يک نفر کشته شد.

١٢ آذر سال ٩٥- واژگوني اتوبوس دانش آموزان دختر گيلاني که از اردوي راهيان نور باز مي گشتند، در ورودي شهر همدان سبب مجروح شدن سرنشينان شد که ۱۳ نفر از آنها در بيمارستان بستري شدند.

۱۰ شهریور۱۳۹۶: عید قربان عزای هرمزگانی‌ها شد

یک روز بعد از عید قربان ۹۶ اتوبوس حامل دانش آموزان دختر هرمزگانی که برای شرکت در اردوی فرزانگان عازم شیراز شده بودند در داراب واژگون شد و حادثه‌ای تلخ رقم خورد. در این حادثه دلخراش ۷ دانش آموز دختر جان خود را از دست دادند و ۲ نفر هم قطع عضو شدند.


شرح حادثه

ساعت ۱۲:۲۱ دقیقه روز سه‌شنبه در معابر داخلی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی اتفاق ناگواری افتاد. دانشگاه برای جابه‌جایی دانشجویان سرویس‌هایی را به کار گرفته و پیمانکاری را اختیار کرده که کار جابه‌جایی دانشجویان را در بین دانشکده‌ها، از در ورودی و بالعکس انجام می‌دهد.

این اتوبوس از دانشکده فنی و مهندسی که در انتهای خط و بالاترین نقطه قرار گرفته حرکت می‌کند که در آن راننده و ۳۴ سرنشین حضور داشته‌اند. بر اساس اظهارات مصدومین و مجروحین حادثه، اتوبوس در دانشکده تربیت‌بدنی مسافری نداشته و توقف نمی‌کند. اتوبوس در ایستگاه کتابخانه توقف نمی‌کند و چند دانشجو که قصد داشتند در آن ایستگاه پیاده شوند به راننده اعتراض می‌کنند که راننده می‌گوید اتوبوس ترمز ندارد.

آن مسیر پیچ‌های زیادی دارد و چند سرعت‌گیر هم در مسیر وجود دارد. بعد از اینکه سیستم ترمز اتوبوس از کار می‌افتد، از آنجایی که سرعت گرفته بوده، نخستین سرعت‌گیر را که رد می‌کند، دانشجویان بلند شده و سپس به پایین پرت می‌شوند. در همین حین راننده به آن‌ها اعلام می‌کند که خودرو ترمز ندارد و از دانشجویان می‌خواهد به سمت عقب اتوبوس بروند.

وزن اتوبوس و مسافران شتاب را بیشتر می‌کند. به گفته برخی از دانشجویان اتوبوس در حال پرواز بوده است. راننده یکی دو پیچ را که بازتر بوده، می‌تواند رد کند. به پیچ انتهایی می‌رسد که ۱۳۰ تا ۱۴۰ درجه زاویه دارد. به نظر می‌رسد راننده تشخیص داده که آن پیچ را نمی‌تواند رد کند.

از ایستگاه کتابخانه که متوجه می‌شود ترمز ندارد تا قبل از پیچ آخر که وارد فضای سبز می‌شود، ۶۷۵ متر را طی می‌کند. راننده احتمالاً امید داشته که بتواند با ورود به فضای سبز، سرعت اتوبوس را کاهش دهد. این در حالی است که درختان آن بخش نهال‌های کوچکی وجود داشته و کمکی نمی‌کنند. آن فضای سبز نیز خود روی تپه‌ای قرار دارد و بعد از آن شیب، خیلی تند و ارتفاع، زیاد می‌شود.

یک تأسیسات بتنی که مربوط به آبیاری آنجاست در آن نقطه قرار دارد. اتوبوس ۶۹ متر را نیز در فضای سبز طی می‌کند تا به این تأسیسات برسد که با آن برخورد می‌کند. از آنجایی که سرعت خودرو زیاد و شتاب آن بالا بوده است. در اثر برخورد با این پایه بتنی، کف اتوبوس از قسمت جلو تا دو سوم اتوبوس را کاملاً جمع می‌کند. یعنی تنها یک سوم انتهای اتوبوس سالم مانده بود و از سایر بخش‌ها تنها سقف و پنجره‌ها باقی می‌ماند. پس از برخورد، سرنشینان که در انتهای اتوبوس تجمع کرده بودند، آن ضربه باعث پرت شدن آن‌ها می‌شود و آن برخورد موجب مرگ و جراحت تعدادی از سرنشینان می‌شود.

۲۲ آذر معاینه فنی اتوبوس منقضی شده و از سال ۱۳۹۱ نیز جزو خودرو‌های فرسوده بوده است. این اتوبوس‌ها سرویس داخلی دانشگاه هستند و پلیس هیچ کنترلی روی معابر داخلی دانشگاه ندارد. چند سالی است که مجلس قانونی را تصویب کرده که پلیس بدون هماهنگی اجازه ورود به دانشگاه‌ها را ندارد. آن اتوبوس نیز فقط یک‌صد هزار تومان جریمه داشته که مربوط به تخلف دیگری بوده است. این نشان می‌دهد که این خودرو اصلاً از محیط دانشگاه خارج نشده که دوربین‌های پلیس آن را رصد کنند.


تجمعات و حواشی آن

پس از اینکه عذرخواهی و استعفای رییس دانشگاه آزاد اسلامی و سرپرست واحد علوم و تحقیقات به عنوان مطالبه دانشجویان در نخستین روز تجمع آنها عنوان شد، خبرگزاری فارس همزمان با دومین روز تجمع معترضین در صحن واحد علوم و تحقیقات،  از حضور محمدمهدی طهرانچی رییس دانشگاه و رضا مسعودی سرپرست واحد علوم و تحقیقات در جمع دانشجویان خبر داد. تا زمان انتشار این گزارش هیچ گونه خبر رسمی مبنی بر عذرخواهی رییسان دانشگاه از دانشجویان منتشر نشده اما پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه آزاد از همدردی رییس دانشگاه و خبرگزاری فارس از همدردی سرپرست واحد علوم و تحقیقات با دانشجویان خبر داده است.

پیش از حضور رییس دانشگاه و سرپرست واحد محل تجمع دانشجویان، حجت‌الاسلام منتظری دادستان کل کشور و جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران در جمع معترضین حاضر شده و در جریان مطالبات آنها قرار گرفتند. دادستان کل کشور در جمع دانشجویان در حالی که آنها را به «حفظ آرامش»،   «پایان دادن تجمع»، «پیگیری منطقی مطالبات»   دعوت کرده،  گفته است: «من وظیفه خود دیدم با توجه به اعتراضی که شما انجام داده‌اید، در جمع شما حضور پیدا کنم و از نزدیک با شما مذاکره کنم. ‌ برای اینکه‌ مطالبات شما و همچنین اعتراض شما پیگیری شود، دو نفر از دانشجویان را به نمایندگی از کل دانشجویان انتخاب کرده تا همراه ما در جلسه با مسئولان دانشگاهی حضور یابند و مطالبات خود و تقاضاهایی را که در رابطه با این حادثه دارند، مطرح کنند. ‌» از خواسته‌های دانشجویان که در حضور دادستان کل کشور و دادستان تهران مطرح شده، تشکیل شورای صنفی دانشجویی است. یک دانشجوی معترض در حضور حجت‌الاسلام منتظری گفته است:  «مسئولان دانشگاه آزاد ما را مشتری نامیدند و با این لقب نسبت به ما بی‌احترامی کرده‌اند، درست است که هزینه زیادی برای شهریه‌های خود پرداخت می‌کنیم اما ما دانشجو هستیم.» این دانشجو همچنین در خصوص مجهز شدن اتوبوس‌های دانشگاه آزاد مدعی شد: «دانشگاه آزاد اتوبوس‌های قدیمی را رنگ کرده و به اسم اتوبوس‌های نو دوباره در دانشگاه مستقر کرده است، دانشگاه آزاد باید اسناد قرارداد اتوبوس‌های جدید را به دانشجویان نشان دهد.» (منبع: ایرنا) از طرفی فارس نیز در خصوص استقرار ناوگان جدید حمل و نقل در واحد علوم و تحقیقات به درج پاسخ‌های طهرانچی پرداخته است. به گزارش فارس،  رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص تجدید قرارداد با پیمانکار جدید حمل‌ونقل واحد علوم و تحقیقات تصریح کرده است: «پیمانکار حمل و نقل پیشین در بازداشت به سر می‌برد و تا چند روز آینده ناوگان جدید حمل‌ونقل با اتوبوس‌های جدید در واحد مستقر و کار خود را آغاز می‌کنند.» یکی از حواشی دومین روز تجمع دانشجویان، شایعه برخورد خودروی حامل رییس دانشگاه با برخی دانشجویان و مصدوم شدن آنها بود. ایرنا در این باره گزارش کرده است: «در فیلمی که در فضای مجازی در حال انتشار است، خودروی ال نود سفید با سرعت بسیاری در محوطه واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در حال حرکت است و تعدادی از دانشجویان به دنبال ماشین دویده و قصد متوقف ساختن خودرو را دارند. در بخش دیگر تصاویر دو دانشجوی مصدوم دختر روی زمین افتاده و خودرو آمبولانس در محل برای مداوای آنها حضور یافته است.  در حالی که مسئولان روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، خبر زیر گرفتن دانشجویان توسط خودروی فردی که مشخص نیست حامل کدام مسئول دانشگاه آزاد است را تکذیب می‌کنند، اما در فیلمی دیگر هنگام حضور دادستان کل کشور و دادستان تهران در جمع معترضین، آنها مدعی هستند که خودرو حامل طهرانچی یا رئیس واحد علوم تحقیقات با همکلاسی‌های آنها برخورد کرده است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید :