چیزهایی که باید در خصوص راه آهن قزوین – رشت بدانید

شکوفه های زیتون– راه آهن در مسیرش از رودخانه و دشت و تونل و پل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی عبور می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند تا شمال و جنوب را بهم برساند. البته مسیر هنوز تکمیل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نشده، اما راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آهن قزوین-رشت را شاهکار مهندسی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نامند که قرار است خزر را به خلیج‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فارس وصل کند. این خط آهن شاهکاری که کلنگش را محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات، مهر سال ۸۱ بر زمین زد. خاتمی در مراسم آغاز عملیات گفته بود: برای ما بسیار دردآور بود که استان گیلان از راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آهن برخوردار نباشد، لذا با وجود همه تنگناهایی که برای شروع پروژه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جدید بود، شخصاً به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌طور جدی خواستار اجرای پروژه راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آهن در این استان شدم.

طبق گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سال ۸۱، قرار بود راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آهن قزوین – رشت – بندرانزلی به مسافت ۲۱۲ کیلومتر و با هزینه تقریبی یک هزار و ۵۰ میلیارد ریال احداث شود که بعدها مسیر آستارا هم به آن اضافه شد. همچنین قرار بود پروژه با فاینانس از سوی چینی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها همراه باشد و طبق پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها با اتصال استان گیلان و بندرانزلی به شبکه راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آهن سرتاسری از طریق اجرای این پروژه سالیانه سه میلیون مسافر و پنج میلیون تن بار در مرحله اول بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برداری و ۹ میلیون تن بار در مرحله بعد جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جا شود.

سال ۸۱ که مراسم اجرای عملیات آغاز شده بود، گفته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شد این راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آهن قرار است بخشی از کریدور شمال به جنوب باشد که از هلسینکی فنلاند شروع‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده و پس از عبور از روسیه و آذربایجان و شبکه راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آهن جمهوری اسلامی ایران به خلیج‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فارس متصل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

اول آذرماه، افتتاح اولیه ۱۶۵ کیلومتر از پروژه یعنی از قزوین تا رشت انجام شد. البته آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌طور که نوبخت گفته است، به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جز ۴۰ کیلومتری که در گذشته انجام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده بود همه قسمت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های این راه توسط دولت‌های یازدهم و دوازدهم احداث‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شده است. به ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌این ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترتیب طی ده سال از ۸۱ تا ۹۲، سالی ۴ کیلومتر از این مسیر ساخته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شده و با حضور دولت تدبیر و امید، سالی ۲۰ کیلومتر به این مسیر اضافه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده است.

براساس صحبت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های نوبخت، برای احداث این راه ریلی به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌صورت کلی حدود ۱۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شده اما قیمت روز پروژه ۵۰ هزار میلیارد ریال است که بخش عمده آن بیش از ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ میلیارد تومان در همین چند سال گذشته و در دولت‌های یازدهم و دوازدهم انجام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده است. او درنهایت گفت: «امیدواریم با سفر رئیس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جمهور به گیلان بتوانیم کار ساختمانی و زیرساختی قطعه ریلی رشت به آستارا را هم به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌صورت رسمی آغاز کنیم که برای آن نیز حدود هفت هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده است.»

براساس گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های منتشرشده، راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آهن قزوین-رشت مهمترین پروژه ریلی در حال ساخت کشور است. معاون وزیر راه و شهرسازی با ابراز اینکه محل عبور این پروژه کوه‌های البرز است و مسیر سختی است اضافه کرد: از لحاظ زمین‌شناسی ساخت این پروژه پیچیدگی‌های خاصی داشته و همچنین از کنار دهلیز و رودخانه سپیدرود عبور می‌کند و به همین دلایل، ساخت این پروژه با همه این پیچیدگی‌ها به‌عنوان پروژه ملی به‌شمار می‌رود و ساختار زمین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شناسی این مسیر بسیار پیچیده و مشکل است اما در ساخت این پروژه از هیچ کارشناس و مشاور خارجی استفاده نشده و تمامی ۱۱ پیمانکار آن ایرانی هستند. گفته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود ۵۰ درصد این خط در دشت، ۱۰ درصد آن در تپه ماهور و ۴۰ درصد در مناطق کوهستانی قرار گرفته است. همچنین بالغ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بر ۲۲ میلیون کیلومتر مکعب خاک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برداری و حدود ۱,۵ میلیون مترمکعب بتن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی در این پروژه انجام ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده است.

علاوه بر ویژگی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مهندسی، گفته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود این خط راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آهن جاذبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های گردشگری زیادی دارد و چشم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انداز طبیعی آن هم منحصر به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فرد است و پس از حدود چهار ساعت، افراد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند بدون نیاز به خودروی شخصی از تهران به رشت بروند.

به گفته خادمی، « ‌‌مسیر ریلی رشت به انزلی حدود ۲ تا ۲,۵ سال آینده به طول ۴۰ کیلومتر تکمیل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که کار احداث آن آغازشده است. عملیات اجرایی یک قطعه آن از سال گذشته و قطعه دیگر آن از حدود سه ماه پیش آغاز شده است. پروژه رشت به آستارا نیز به طول ۱۷۵ کیلومتر بوده و برای تملک اراضی به مبلغ زیادی نیاز دارد که در حال برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی برای منابع خارجی در این زمینه هستیم.» البته اگر این ۱۷۵ کیلومتر باقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مانده تا آستارا قرار باشد مانند آن ۱۶۴ کیلومتر رسیده به رشت انجام شود، افتتاح آن به ۱۶ سال آینده و سال ۱۴۱۲ خواهد رسید.

*اتصال به دنیا

خرداد ۹۵، هیئت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ایران و جمهوری آذربایجان از طرح راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آهن قزوین- رشت- بندر انزلی- آستارا بازدید کردند. به گفته وزیر صنعت و اقتصاد جمهوری آذربایجان، هدف بازدید تسریع در ساخت این مسیر بوده است. او گفت: «این راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آهن موجب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود قفقاز، آسیای مرکزی و خلیج‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فارس و شبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌قاره هند و اروپا به یکدیگر وصل شوند. ما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهیم تا آخر سال این پروژه را بسازیم. باید اعتبار ۵۰۰ میلیون دلاری برای خط آهن رشت به آستارا تأمین شود. ما در این سفر روی ابعاد این اعتبار و نحوه ساختار و پیشرفت کار و مسیر مذاکره خواهیم کرد.»

۱۰ اسفند سال ۹۶، حسن روحانی در شورای اداری استان هرمزگان اعلام کرد «راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آهن قزوین – رشت در اوایل سال آینده افتتاح شود.» او در همین جلسه گفت: «باید ریل ما برسد به دم اسکله. وقتی از کشتی کرین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بار را بلند می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، درست بگذارند رو قطار نه کامیون. این قطار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند از بندرعباس حرکت کند و تا مسکو و اروپا برود. از رشت به آستارا هم جزو طرح‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اولویت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دار ما است. ۵۰ درصد هزینه آن را هم آذربایجان کشور همسایه تأمین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. یک میلیارد دلار خرج پروژه است که ۵۰۰ میلیون دلار ما و ۵۰۰ میلیارد تومان آنها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پردازند.» روحانی برای نشان دادن اهمیت بیشتر این طرح ادامه داد: «این طرح مهم است. تمام باری که از هند به روسیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند از هند به بندرعباس بیاید. البته چابهار هم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود برود. اما از بندرعباس این ریل به قزوین-رشت-آستارا و بعد به آذربایجان و روسیه و اروپا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رود. به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌این‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترتیب هم ارزان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر درمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آید، هم سریع‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، هم به نفع ماست و هم ترانزیت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیریم.»

*چرا راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آهن قزوین-رشت مهم است؟

خط آهن قزوین-رشت را به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌عنوان یکی از حلقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مفقوده کریدور ترانزیتی شمال-جنوب عنوان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. این خط ریلی به طول ۱۶۴ کیلومتر از شهرهای قزوین، لوشان، منجیل، رودبار، رستم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آباد، امامزاده هاشم و رشت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذرد؛ این مسیر ریلی که در ۸ قطعه ساخته شده از ایستگاه رشت دو شاخه شده که یک شاخه با عبور از پیربازار به بندرانزلی متصل شده و شاخه دوم آن به شهر مرزی آستارا منتهی می‌شود. همچنین دارای ۹ ایستگاه در دستجرد ،کوهین، شیرین سو، لوشان، منجیل، رستم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آباد، امامزاده هاشم، رشت و پیربازار می باشد. راه‌آهن قزوین ــ رشت بطول ۱۶۵ کیلومتر، بصـورت یـک خطه، بـا سرعـت طـرح ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای باری از ایستگاه سیاه‌چشمه در شمال غرب قزوین و قبل از شهر تاکستان از خط آهن اصلی تهران ــ تبریز منشعب شده و با گذر از محدوده کوهین ــ‌ شیرین‌سو به ‌سمت لوشان و منجیل ادامه مسیر داده و پس از گذشتن از محدوده رودبار با عبور از منطقه امامزاده هاشم به ایستگاه رشت منتهی می‌شود. این خط، در مجموع ۵۳ دستگاه تونل به طول حدود ۲۸ کیلومتر ، ۴۵ دستگاه پل به طول ۹ کیلومتر وجود دارد و بزرگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین پل ریلی کشور در این مسیر و روی دریاچه منجیل به طول ۱۵۶۰ متر احداث‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شده است.

مبادلات کالا از آسیای جنوب شرق به سمت اروپا یا روسیه در مدل حمل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ونقل دریایی ۳۶ روز به طول می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انجامد، اما با استفاده از خط ریلی قزوین-رشت به ۱۶ روز کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد و هزینه استفاده از این مسیر نسبت به مسیر مشابه، ۳۰ درصد کمتر است.

پیش‌بینی شده است، ۱٫۴ میلیون نفر مسافر و ۵٫۱ میلیون تن بار در سال اول بهره‌برداری و همچنین ۲٫۸ میلیون نفر مسافر و ۷ میلیون تن بار در سال بیستم بهره‌برداری از طریق این خط ریلی انجام شود. خط آهن قزوین-رشت موجب صرفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جویی سالانه ۲۰ میلیون لیتر سوخت و کاهش تولید آلاینده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های زیست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌محیطی به میزان ۱۵۷ میلیارد ریال در سال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود؛ پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود با افتتاح این خط ریلی، سوانح رانندگی در مسیرهای موازی با آن سالانه به میزان ۳۵۲ میلیارد ریال کاهش یابد.

بهبود شبکه ترابری استان گیلان، افزایش ایمنی سفر، رونق اقتصادی و اجتماعی منطقه و کمک به صنعت گردشگری و توریسم از دیگر اهداف راه‌آهن رشت ــ قزوین است. این طرح به‌علت صرفه‌جویی ۲۰ میلیون لیتر سوخت در سال و همچنین اشتغالزایی برای هزار و ۸۶۵ نفر و کاهش آلودگی زیست‌محیطی از اهمیت بالایی برخوردار است.

*امنیت در حمل و نقل ریلی بیشتر است

قطعاً برای توریست‌‌‌‌های خارجی هم این حمل و نقل ریلی امکان خوبی خواهد بود. ضمن اینکه ایمنی حمل و نقل ریلی در مقایسه با حمل و نقل هوایی و جاده‌‌‌‌ای بیشتر است به همین خاطر استقبال خوبی از آن خواهد شد. متاسفانه آمارهای تصادفات جاده‌‌‌‌ای یا سقوط هواپیما در ایران خیلی آمارهای خوبی نیست اما درمورد حمل و نقل ریلی ماجرا کاملاً متفاوت است. از سوی دیگر نباید فراموش کنیم که تک تک شهرهای ایران پتانسیل بالای گردشگری دارند و اگر ما قدر این موهبت الهی را بدانیم به راحتی می‌‌‌‌توانیم رونق اقتصادی کشور را هم شاهد باشیم. به هر حال فراهم آوردن امکاناتی که در جذب توریست موثر است از جمله کارهایی است که خیلی زودتر از این باید انجام می‌‌‌‌دادیم.

*قطارهای VIP در مسیر قزوین – رشت

اما از دیگر امکاناتی که خط ریلی قزوین – رشت در اختیار مسافران قرار می‌‌‌‌دهد، قطارهای VIP است که این امکان را به شما می‌‌‌‌دهد اتومبیل خود را همراهتان ببرید و بعد از رسیدن به مقصد آن را تحویل بگیرید. همین امکان می‌‌‌‌تواند حتی برای توریست‌‌‌‌های خارجی هم جذاب باشد، مخصوصاً توریست‌‌‌‌هایی که از مرزهای شمالی می‌‌‌‌خواهند وارد ایران شوند. همچنین طبق برنامه‌‌‌‌ریزی‌‌‌‌های صورت‌گرفته گردشگران می‌‌‌‌توانند از اتومبیل‌‌‌‌هایی که در منطقه آزاد وجود دارد برای تردد در سراسر گیلان استفاده و با خیال راحت بدون اتومبیل سفر کنند. قطارهای vip در نظر گرفته‌‌‌‌ شده برای این مسیر منجر به رشد و پیشرفت صنعت توریسم در قزوین و گیلان خواهد شد.

*توزیع عادلانه گردشگر در نوار ساحلی خزر

اولین آیتم هزینه بر هر سفری اقامت است و آیتم دوم حمل و نقل. با راه‌اندازی این خط آهن یکی از آیتم‌‌‌‌های هزینه‌بر برای خانواده‌‌‌‌هایی که اتومبیل شخصی ندارند و توان پرداخت هزینه زیاد برای حمل‌و‌نقل عمومی هم ندارند، حذف می‌‌‌‌شود. سفر ریلی همیشه یکی از راه‌‌‌‌های حمل و نقل بصرفه و ایمن بوده که خیلی از خانواده‌‌‌‌ها از آن استفاده می‌‌‌‌کنند. پس در درجه اول راه‌اندازی این خط آهن می‌‌‌‌تواند به افراد دهک‌‌‌‌های پایین‌تر برای تجربه این سفر هم کمک کند. ضمن اینکه در تمام این سال‌‌‌‌ها مقصد سفر به نوار ساحلی دریای خزر بیش از هر جا استان مازندران بوده و همیشه در مناسبت‌‌‌‌های خاص یا تعطیلات جاده‌‌‌‌های منتهی به مازندران پر‌ترافیک و شلوغ می‌‌‌‌شده است.

اما حالا با راه‌اندازی این خط آهن، توازن گردشگر بین استان‌های مازنداران و گیلان بر‌قرار می‌‌‌‌شود. فراموش نکنیم که هر جا با افزایش بی‌‌‌‌رویه تعداد گردشگر مواجه باشد و بیشتر از ظرفیت خود پذیرای گردشگر شود، کیفیت خدمات پایین آمده و از سوی دیگر قیمت‌‌‌‌ها بالا می‌‌‌‌رود، اتفاقی که طی سال‌‌‌‌های اخیر در مازندران رخ داده است.

خیلی از افرادی که به این استان سفر می‌‌‌‌کنند از هزینه‌‌‌‌های بالای اقامت و خوراک و البته کیفیت پایین خدمات گلایه دارند اما به محض اینکه چند روزی تعطیل می‌‌‌‌شود همین افراد دوباره به این استان سفر می‌‌‌‌کنند تا تعطیلات خود را در سواحل دریای خزر بگذرانند. آنها رنج ساعت‌‌‌‌ها ماندن در ترافیک جاده‌‌‌‌ای را به جان می‌‌‌‌خرند. حال تصور کنید وقتی چنین امکانی فراهم می‌‌‌‌شود، هم ترافیک جاده‌‌‌‌ای کاهش پیدا می‌‌‌‌کند،‌‌‌‌ هم آمار تصادفات پایین می‌‌‌‌آید و هم اینکه دیگر مقصد نهایی همه مردم یک استان شمالی نخواهد بود.درحال‌‌‌‌حاضر مازندران اشباع شده و با راه‌اندازی این خط آهن گیلان هم می‌‌‌‌تواند سهم خود را از گردشگری داشته باشد.

*پتانسیل بالای ایران

این خط آهن هنوز به خط آهن سراسری متصل نشده و از سوی دیگر بخشی که قرار است تا مرز آستارا هم برسد هنوز به بهره برداری نرسیده است. اما اگر این اتفاق در مدت زمان کوتاهی رخ دهد، ما می‌‌‌‌توانیم شاهد افزایش گردشگر خارجی در کشور باشیم. نه تنها از مرزهای شمالی که از هر کشوری و آنها این امکان را خواهند داشت که از شمال تا جنوب ایران را با استفاده از حمل و نقل ریلی ببینند. در واقع ما هر چه بیشتر بتوانیم امکانات گردشگری در کشور را افزایش دهیم، بیشتر می‌‌‌‌توانیم درآمدزایی داشته باشیم و اقتصادمان دیگر به نفت وابسته نخواهد بود. ایران پتانسیل بسیار بالایی برای رونق گردشگری دارد.

*برنامه و هزینه سفر با قطار

در راستای گسترش خدمات ریلی مسافری و به منظور رفاه حال، قطار شرکت حمل و نقل ریلی در مسیر تهران-رشت راه‌اندازی شد و بهای بلیت یکطرفه ۵۱۲ هزار و۵۰۰ ریال به فروش می‌رسد. قطار سالنی از ۱۶ اسفند ماه ۹۷ در مسیر تهران – رشت و بالعکس به صورت روزانه راه‌اندازی شد. قطار یادشده ۸ صبح از تهران و ۱۸:۰۰ عصر از رشت حرکت کرد و در ایستگاه‌های بین راهی توقف نداشت. بهای بلیت مبدأ – مقصد و یکطرفه این قطار ۵۱۲ هزار و ۵۰۰ ریال است که در حال حاضر با تخفیف و به قیمت ۴۰۰ هزار ریال به فروش می‌رسد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :