بازاریان در گفتگو با شکوفه های زیتون:

«بفرما» زدن خوب نیست / مشتری حق انتخاب دارد

به شهرستان من، سرزمین شکوفه های زیتون، خوش آمدید، این جا صلح و دوستی میان کوچه ها و خیابان قدم می زند، حواسش به همه چیز هست، به کودکانی که در عصر پنج شنبه، میهمان مادربزرگ شان هستند و رودبار برای آن ها یک بغل قصه و آرامش و یک سینی چای و یک دنیا خاطره و خنده هایی کودکانه است، حواسش به بزرگتر هایی است که محبت، دست در دست آنان از این شهر به آن شهر سفر می کند و هنگامی که به رودبار می رسد، در گوش آنان نجوا می کند که سوغات این شهر زیتون است، کمی تامل کن تا طعم تمام خاطرات و خوشی هایی که در سفر داشتی را در یک دانه زیتون خلاصه کرده باشی برای عزیزانت که در شهری دیگر هستند، صلح و دوستی حواسش به همه چیز هست اما گاهی دلش می گیرد هنگامی که فرزندان شهرستان شکوفه های زیتون، مردمانی که در کنار خیابان مغازه ای دارند و دستان زحمت کش کشاورزان و باغداران شهرستان را به مسافران می نمایانند، گاهی وسعت شهرستان شان را، وسعت محبت و صلحی که در آن جاری است، به وسعت خیابانی می بینند که هر صبح و شب، با مسافرانی سلام یا بدرود می گوید، این که محبت ها و سوغاتی خریدن ها در مقابل مغازه ی آن ها توقف کرده است اما دلش می خواهد طعم زیتون را از مغازه ای دیگر با خود به یادگار ببرد، خوش آمدگویی را به پرخاش بدل می کند و در آن زمان، صلح و دوستی تنها در چند واژه متوقف می شود و خانه ی مادربزرگ در ذهن کودکان مسافر، دیگر هزارتا قصه نخواهد داشت…

اما گاهی می توان دل شادی صلح و دوستی را دید هنگامی که مهر و محبت مردمان سرزمینش را در مغازه هایی می بیند که ساعت ها، تنها طعم زیتون را به مسافران هدیه می دهند، که فرمان ایست نمی دهند به محبتی که در مغازه شان جاری است، آن ها خوب می دانند مغازه هایی که سال هاست دست در دست یکدیگر به مسافران خوش آمد می گویند و دستانشان به سوی مغازه هایی نوپا همیشه باز است، محبت ها و برکت و رزق و روزی را میان یکدیگر تقسیم می کنند، می دانند که آفریدگار شکوفه های زیتون به وسعت لبخندی که بر لب می نشانند، به سفره هایشان برکت می بخشد، کسانی که بر درب ذهن خود نوشته اند، تعارف بی جا، مانع کسب است و این جمله را هر صبح و شب به خود یادآور می شوند، مردمانی که نگهبان قصه های مادربزرگ هستند و در یاد بزرگ ترها، نماد مردمان شهرستان شکوفه های زیتون و لبخندشان چاشنی می شود بر هر زیتون پرورده ای که در مغازه شان به چشم می خورد…در ادامه گفت و گویی داشته ایم با چند تن از زیتون فروشانی که مغازه هایشان دریچه ای است به سوی صلح و دوستی… با ما همراه باشید.


با رعایت ادب و احترام می توان جذب مشتری کرد


حمید مرادی از زیتون فروشان شهر رودبار در گفتگو با خبرنگار شکوفه های زیتون اظهار داشت: شغل نو ظهور بفرما زدن تا جایی که ایجاد مزاحمت و باعث آزرده خاطر شدن مسافرین نباشد را خصوصیتی خوب و احترام به مشتری تلقی می کنم، در مقابل مغازه تعارفی به مشتری می زنیم اگر مایل بودند می توانند از محصولات و سوغات های فروشگاه ما دیدن کرده و خرید نمایند اما هیچگاه آنها را مجبور به این کار نمی کنیم، حتی با پرخاشگری هایی که عده ای با مسافرین مبنی بر پارک در مقابل مغازه و خرید از فروشگاهی دیگر می کنند بسیار مخالف هستم و این کار را بر خلاف شان و فرهنگ همشهریانم می دانم. وی بیان نمود: برخی مسافرین از شنیدن بفرما زدن و تعارف ما خوشحال می شوند و عده ای آزرده خاطر. انتخاب و خرید را به عهده مشتری می گذارم و از اینکه فروشگاه ما را برای خرید انتخاب نکنند ناراحت نمی شوم. اما اگر به عنوان یک مشتری مغازه داری را ببینم که به احترام من بایستد و بفرما بزند خوشحال می شوم و از آن استقبال می کنم. مرادی اصلی ترین معیار خود را احترام به مشتری دانست و افزود: با رعایت این اصل می توان بدون بفرما زدن، کسب رضایت و جذب مشتری کرد.


نزاع بر سر پارک خودرو در مقابل مغازه، بی احترامی به مشتری است


حمید راغبی از دیگر زیتون فروشان شهر شکوفه های زیتون در خصوص بفرما زدن مقابل فروشگاه ها و رستوران ها اظهار داشت: این مهم در فروشگاه و مغازه هایی در مجاورت و همسایگی ما بسیار اندک می باشد البته عده ای از فروشندگان عقیده دارند که مشتری، بفرما نزدن را بی احترامی و دال بر بی اهمیت بودن خود تلقی می کند. همچنین برخی نیز اعتقادی به این کار نداشته و در مغازه یا فروشگاه خود می نشینند و از مسافر و مشتری که وارد مغازه می شود با احترام پذیرایی می کنند، برخی نیز این کار را برای جبران هزینه های ناشی از فروشگاه های بزرگ و کارگران خود انجام می دهند. راغبی ادامه داد: در ابتدای فعالیتم به منظور تثبیت جایگاه فروشگاه با بفرما زدن، مشتریان را به داخل مغازه هدایت می کردم اما با گذشت زمان و جذب مشتریان ثابت، با حذف این کار انتخاب را به عهده مشتری گذاشتم. این زیتون فروش مشکلات ناشی از پارک خودرو در مقابل مغازه ها را بی احترامی به مشتریان دانست و ادامه داد: برخی با این کار اعتبار و وجهه شهرستان رودبار را زیر سوال می برند و باعث ایجاد تنش در بین مسافرین با مغازه داران می شوند. در مجموع بفرما زدن هیچگونه جنبه مثبتی ندارد حتی بعضاً مواردی از قبیل ارائه محصول زیر قیمت بازار برای جلب توجه مشتری نیز به چشم می خورد. راغبی خطاب به همکارانش گفت: فروشندگان باید بدانند که خیابان تحت تملک آنها نیست پس نباید از پارک خودرو در مقابل مغازه ها خرده بگیرند. وی علت اصلی تداوم شغل نو پای بفرما زدن را وضعیت نامناسب اقتصادی جامعه بر شمرد و خاطر نشان کرد: اگر بفرما زدن نباشد تعدادی از کسبه بازار از پس هزینه ها بر نمی آیند اما اگر به جای این تعارفات تدابیری اتخاذ شود به نفع کسبه، بازاریان شهر و مسافران خواهد بود.


بفرما زدن تاثیری در افزایش مشتری ندارد


ابوالفضل جهانی از دیگر کسبه رودبار در گفتگو با ما گفت: بفرما زدن، شغلی است که در شهرستان رودبار بسیار رواج پیدا کرده است و شماری از این افراد توقع دارند زمانی که بفرما می زنند مشتری از مغازه آنها خرید کند و وقتی این اتفاق نمی افتد و اوضاع مطابق میلشان پیش نرود، این تعارف ها به نزاع و درگیری می انجامد. جهانی به خصوصیات اخلاقی و سلیقه متفاوت مشتریان اشاره کرد و افزود: بفرما زدن یا نزدن به سلیقه مشتری بستگی دارد، برخی از بفرما زدن ها استقبال و بعضی آن را رد می کنند. البته از دید بنده به عنوان یک فروشنده این کار تاثیری در جذب مشتری ندارد بلکه نما، ویترین، زیبایی مغازه، اخلاق حسنه و محصولات مرغوب است که باعث جذب مشتری می شود. وی افزود: ترجیح می دهم انتخاب را برعهده مشتری بگذارم زیرا اگر خودم هم برای خرید به جایی بروم علاقه ای به شنیدن تعارف های صاحب مغازه ندارم.

وی در خصوص نامناسب بودن این شغل عنوان نمود: در برخی مواقع مسافرانی را می بینیم که به داخل مغازه می آیند و با اظهار ناراحتی از بفرما زدن های سایر کسبه گلایه می کنند ما نیز در مقابل از آنها عذر خواهی کرده و سعی می کنیم آرامش را به آنها باز گردانیم. این تعارف ها نباید تا حدی باشد که اینگونه نارضایتی ها را به همراه بیاورد زیرا مسافرین برداشت خوبی از شهرستان نخواهند داشت. خودم هنگامی که جوانتر بودم این کار را انجام می دادم اما با گذشت زمان به این نتیجه رسیدم که روش صحیحی نیست و باید از راه های دیگری برای جلب توجه مشتری استفاده کنم. وی راجع به مشکل جای پارک مقابل مغازه ها تصریح کرد: این مهم می تواند با خط کشی مورب و مشخص نمودن محدوده پارک هر خودرو مرتفع گردد زیرا مشتری هایی را هم دیده ایم که طوری اتومبیلشان را پارک می کنند که فضای بسیاری را اشغال می کند یا امکان حرکت و خارج شدن از پارک را به برخی نمی دهند و در نهایت شاهد نزاع بینشان می شویم. جهانی در پایان خاطر نشان کرد: اگر خط کشی صورت پذیرد هم مشتری مقید به پارک صحیح در محدوده می شود و هم آنها را به سمت مغازه که مقابلش پارک کرده اند سوق می دهد.


بازاریان و کسبه، حافظان تمدن و فرهنگ شهرستان هستند


محمود صفری رئیس اتحادیه محصولات زیتون شهرستان رودبار درخصوص تمهیدات مناسب برای افزایش فروش محصولات زیتون اظهار داشت: راهکارهای افزایش فروش نباید به گونه ای تعبیه شود که مشتریان تصور کنند که فروشندگان و کسبه رودبار تنها به فکر فروش محصولات خود هستند و مشتری مداری برای کسبه این بازار اهمیتی ندارد. احترام به مشتری، فروش محصولات مرغوب با قیمت مناسب و رعایت انصاف یک اصل در بازار رقابتی امروز دنیا است که کسبه با رعایت آن قطعاً محصولات بیشتری بفروش خواهند رساند. وی در ادامه با اشاره به رعایت اصول کسب و کار و احترام به مشتری گفت: هر واحد صنفی با سرمایه ای که در اختیار دارد و فعالیتی که در بازار انجام می دهد در واقع نمادی از فرهنگ و تمدن شهر رودبار است. کسبه باید میهمان نوازی را به طریقی ارائه دهند که مشتریان با انتخاب خود وارد مغازه شوند نه با اجبار، زیرا این کار شایسته فرهنگ مردمان دیار صلح و دوستی و بازار آن نیست.

صفری با بیان اینکه فروشندگان و مغازه داران رعایت آداب و مشتری مداری را باید سرلوحه کسب و کار خود قرار دهند اظهار داشت: به رسم میهمان نوازی توزیع ظرف های اشانتیون حاوی زیتون پرورده به مشتریان کار پسندیده ای است اما بفرما زدن مکرر به مشتری جهت خرید که شکل اجباری به خود گرفته است و در برخی مواقع بر سر همین موضوع تنش هایی نیز صورت می گیرد به هیچ عنوان قابل دفاع و مقبول مردم نیست. شیوه بفرما زدن در ورودی درب مغازه از برخی نقاط بازار رشت الگو برداری شد و امروزه شاهد هستیم که به این شکل در بازار زیتون رودبار نیز رواج پیدا کرده است.

وی در خصوص رقابتی بودن بازار رودبار گفت: بازار زیتون بدلیل رقابتی بودن با تعارفات و بفرما زدن ها به مشتری سبب انجام کارهای خارج از عرف شده است. این معضل مهم برای بازار رودبار که به عنوان برند زیتون در کشور مطرح شده، مضر است. اکثر مشتریان موضوع بفرما و تعارف را نمی پسندند و در این خصوص که کاسب برای فروش بیشتر با کارهایی از جمله بفرما زدن و اجبار خود را نزد مشتری بی ارزش می کند هم عقیده اند.

صفری با اشاره به دستور دادستان وقت و همکاری اداره اماکن و اتاق اصناف در خصوص توزیع منشور مشتری مداری که در پی احیای حقوق مشتری به تمام واحدهای صنفی اعلام شد، اظهار داشت: این منشور در فضایی و در دید مشتری نصب شد و مشتریان با شماره ای که در همان منشور وجود داشت مشکلات را گزارش می کردند. در مقطعی موضوع تعارف، بفرما زدن و اصرار به جذب مشتری برای خرید به دلیل نظارت اصناف و اماکن برچیده شد و حتی تعدادی از فروشگاه ها به دلیل عدم تمکین پلمپ شدند. اما پس از مدتی دوباره این پدیده ناپسند آغاز شد و حتی شکل جدی تری به خود گرفت. وی به عنوان یک کسبه که بیش از سه دهه در بازار زیتون رودبار فعالیت دارد گفت: اعتقاد دارم کاسب موفق و مشتری مدار باید ویژگی و فعالیت هایی نظیر اخلاق خوب، حسنه و مشتری پسند داشته باشد، جنس و محصول با کیفیت ارائه نماید، صادق باشد و چیزی را که برای خودش می پسندد به مشتری ارائه کند. مردم کشور ما دارای احساس و عاطفه هستند، هرگاه در ازای هزینه ای که پرداخت می کنند محصول با کیفیت و با قیمت مناسب که حقشان است را ارائه می کنیم علاوه بر دعای خیر در بحث تبلیغ نیز مبلغان خوبی خواهند بود و در صورت رضایتمندی برای مغازه ای که خرید کرده اند مشتریانی خواهند فرستاد.

رئیس اتحادیه محصولات زیتون شهرستان رودبار بهداشت، نظافت، ارائه محصول درجه یک و رعایت انصاف را از وظایف کسبه بازار زیتون دانست و تصریح کرد: نباید برای کسب سود بیشتر در کیفیت محصولات تغییراتی نامناسب ایجاد کنیم. صفری افزود: کاسبان خوش انصاف مجاهد در راه خدا هستند و معیار آنها آبرویشان است، همانطور که پیامبر اکرم(ص) فرموده اند کاسبان حبیب الله هستند. کسی که حبیب خدا است باید در این راستا آرامش بخش مشتریان و مردم باشد نه اینکه با رفتارهای نامناسب و زننده، آرامش را از مردم بگیرد.

وی با تاکید بر مهمان نواز بودن کسبه بازار رودبار ادامه داد: متاسفانه در برخی از نقاط بازار به اندازه ای عمل تعارف و بفرما زدن زائد، زیاد و فراگیر شده است که عده ای پیاده رو و خیابان را حق خود می دانند و برای جایی که در تملک و اختیار آنان نیست قانون وضع می کنند که وجهه بازار رودبار را با زشتی همراه می کند. ذکر این موضوع مهم ضروری است که فروشندگان و مغازه داران صنف زیتون شهرستان رودبار خارج از حریم و حدود قانونی تملک مغازه خود هیچگونه حقی ندارند و نباید نسبت به پارک خودرو در مقابل فروشگاه خود تنش، اظهار نظر و حتی اعتراض داشته باشند چرا که هر مسافری مختار است اتومبیل خود را در هر نقطه ای پارک کند و نسبت به خرید از هر مغازه ای حق انتخاب دارد.

صفری با اشاره به برخورد قضایی با فروشندگانی که در این زمینه قانون را رعایت نمی کنند گفت: در صورت بروز مشکل برای پارک خودرو در مقابل مغازه و ایجاد درگیری و اعتراض، اماکن و مراجع قضایی در این خصوص تصمیم گیرنده هستند. رئیس اتحادیه محصولات زیتون رودبار در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: فروشندگان و کسبه به جای رفتارهای زشت و زننده نظیر بفرما زدن باید با اخلاق و ارائه خدمات مطلوب در بازار اعتبار کسب کنند. همه ی ما با رعایت قانون، احترام به مشتری و مشتری مداری باید به فکر حفظ اعتبار و نام شهرستان رودبار باشیم و از بدنامی بازار این شهر با تمدن پرهیز کنیم.


فرهنگ سازی و پیروی از قانون مهم ترین اصل بازاریان است


سید حسین حسینی نایب رئیس اتاق اصناف شهرستان رودبار با بیان اینکه برخی کسبه و فروشندگان باید از اقداماتی که در شأن بازار و مردم این شهر نیست پرهیز کنند گفت: از چند سال گذشته بحث نامتعارف بفرما زدن به مسافران و گردشگران از سوی تعدادی از فروشندگان محصولات زیتون در بازار شهر رودبار رواج داشته و در طی این سال ها افزایش یافته بطوریکه برخی از فروشندگان افرادی را جهت انجام این کار استخدام می کنند. اتاق اصناف شهرستان رودبار این عمل را تقبیح شده دانسته و به سهم خود اقداماتی را برای توقف این موضوع انجام داده است. اتاق اصناف و اداره نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی از طریق کنترل های نامحسوس و بازدیدهای میدانی، تذکرات لازم در خصوص عدم رعایت قوانین بازار و اجرای قانون ماده ۲۷ و ۲۸ نظام صنفی را به فروشندگانی که قانون را رعایت نمی کردند و مشکلاتی را برای مسافرین و بازار شهر رودبار به وجود آورده بودند انجام داده است. حتی در این رابطه تعدادی از واحد هایی که فروشندگان آن  مشکلاتی را برای مسافران ایجاد کرده بودند شامل اجرای قوانین ماده ۲۷ و ۲۸ نظام صنفی شدند و مغازه آنها پلمپ شد . اما متاسفانه این عمل هنوز ریشه کن نشده و همچنان از سوی برخی از کسبه بازار ادامه دارد. وی گفت: برای اجرای دقیق قانون و برچیده شدن اقداماتی از قبیل بفرما زدن به مسافران نیاز هست تا اداره صمت، اماکن، اتاق اصناف و اتحادیه صنف محصولات زیتون شهرستان بیش از پیش با یکدیگر هماهنگ بوده و گزارشات کارشناسی شده ای از واحدهایی که در نظم بازار اخلال ایجاد می کنند را سریعا به دادستانی محترم شهرستان رودبار رسانده تا دستورات لازم برای برخورد با آنها اخذ شده و قانون به درستی اجرا گردد. البته تعداد انگشت شماری از مغازه ها اقدام به این عمل می کنند. طرح هایی نیز در این رابطه مبنی بر تشدید برخورد با واحد صنفی متخلف و پلمپ ۱۰ روزه آن به اداره اماکن ارسال شده است زیرا این موضوع برای اصناف و اتحادیه شهرستان بسیار مهم بوده و حمایت قضایی را می طلبد. لازم به ذکر است همه در برابر قانون برابر بوده و موظف به اجرای آن هستند.  حسینی فرهنگ سازی و توجیه بودن کسبه بازار از قوانین را یک اصل مهم برای بازار زیتون برشمرد و اضافه کرد: فرهنگ سازی و برگزاری کلاس های توجیهی قوانین نظام صنفی برای کسبه بازار زیتون بسیار مفید و نتیجه بخش است. پیشنهاد می شود نیروهایی که برای اشتغال در مغازه ها و فروشگاه ها مراجعه می کنند ابتدا در این اتحادیه و اداره اماکن ثبت نام کنند و پس از تایید و احراز صلاحیت در واحدهای فوق مشغول فعالیت شوند. وی در پایان سخنان خود با اشاره به فرهنگ والای مردم و کسبه شریف شهرستان رودبار گفت: از مشکلات واحدهای تولیدی و کسبه بازار زیتون آگاه هستیم و تمام تلاش خود را برای مرتفع شدن دغدغه های این عزیزان انجام می دهیم، اکثر فروشندگان و کسبه با صیانت از قانون ما را در پیشبرد اهداف مورد نظر و ارتقاء جایگاه بازار زیتون یاری می کنند. امیدواریم دیگر عزیزان نیز با رعایت قانون نام و شأن زیتون و مردم رودبار را حفظ نمایند تا فرهنگ فروش بازار این شهر در استان و کشور به عنوان نمونه شناخته شود.


اعتبار بازار زیتون با چالش روبرو شده است


از گذشته های دور تا به اکنون، بازار بخشی از جریان زندگی مردم بوده که جذابیت های خودش را دارد، شور و هیجان نمود بازار است و مشتریان آن را دوست دارند. در همین گیلان ما آنهایی که سری به بازار ماهی فروشان رشت زده باشند هیجانی که در نبض آن بازار جریان دارد را بهتر درک می کنند، اخیراً بازار زیتون فروشان رودبار هم از این لحاظ بر سر زبان ها افتاده و در کنار شور و هیجانش البته نگرانی هایی را هم ایجاد کرده است.

بسیاری اصالت بازار را بر اساس اخلاق حرفه ای بازاریان و مرغوبیت کالایشان تعریف می کنند اما سالهاست متاسفانه ظهور شیوه های متنوع و جدید تبلیغاتی در برخی بازارها توانسته هم بازاریان با اصالت را به حاشیه ببرد و هم پشت این تبلیغات و هیاهو، کالاهای بی کیفیت و به اصطلاح «بنجول» را به جای کالای مرغوب به خورد مشتریان بدهد(در بُعد کلان سایپا و ایران خودرو).

پرداختن به همه این شیوه ها در این مجال و مقال نمی گنجد اما آنچه طی چند سال گذشته مخصوصاً در بازار زیتون رودبار به عنوان یک روش جدید جذب مشتری رخ نموده استخدام و استفاده از افرادیست که کارشان مشتری قاپی است، این افراد وظیفه شان این است تا مسافرانی را که از خودرو پیاده می شوند در کسری از ثانیه به داخل مغازه مورد نظرشان هدایت کنند آنها با انواع و اقسام روشها این کار را انجام می دهند، بعضی از این مشتری قاپها نسبت به بقیه حرفه ای تر هستند و مغازه داران باید برای استخدام آنها نرخ بیشتری را پرداخت کنند، در بازار تهران هم بر روی در و دیوار یا ویترین مغازه ها به وفور اطلاعیه هایی را می توان دید که بر رویشان نوشته شده « به یک دادزن حرفه ای نیازمندیم « در واقع این افراد با ایجاد سر و صدا و داد و بیداد توجه مشتریان را به مغازه شان جلب می کنند، آنها وظیفه ای جز این ندارند بقیه کارها در داخل حجره یا مغازه به شکل حرفه ای تری انجام می شود، واقعیت این است که در خیلی از مواقع و در شلوغی این گونه بازارها با این همه تبلیغات متنوع تشخیص جنس مرغوب از نامرغوب برای مشتریان سخت می شود اما آنچه برای این دسته از بازاریان اهمیت دارد این است که بتوانند کالای خود را هر چه باشد به قیمت دلخواه بفروشند، شیوع و گسترش چنین شیوه هایی در بازار زیتون رودبار باعث شده تا خیلی از بازاریان ریشه دار و با اصالت نتوانند در چنین فضائی که بنظرشان آلوده است دوام بیاورند آنها معتقدند که معروفیت رودبار به کیفیت محصولاتش مانند زیتون و روغن است که در طول زمان توانسته نگاه مشتریان را به این بازار جلب کند، ادامه این روند ممکن است در کوتاه مدت منافعی برای عده ای تازه وارد به بازار داشته باشد اما در بلند مدت اعتبار بازار زیتون را با چالش روبرو کرده و در نهایت بازنده بازی همان بازاریان با اصالت و ریشه داری هستند که عمری را برای شناساندن محصولات رودبار زحمت کشیده اند، البته تا همین حالا هم باید اعتراف کرد که نگاه خیلی از این مسافران عبوری که عمده مصرف کنندگان این محصولات هستند نسبت به بازار زیتون رودبار تغییر منفی کرده که خود بدترین آفت برای این بازار است، شاید یکی از عمده ترین دلایل آن این باشد که این روزها بخش اعظم بازار زیتون در دست افرادی ست که نه تولید کننده، نه باغدار و نه حتی بومی رودبار اند، آنها غالبا مستاجران و تازه واردانی هستند که مقطعی به این حوزه ورود کرده و احتمالا تعهدی هم به آن ندارند، بهرحال اعتقاد عمومی این است که ارائه محصول با کیفیت و اصیل می تواند آوازه این بازار را مجددا بر سر زبانها بیندازد و اصطلاحا «مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید» ناگفته نماند یکی از ضعفهای بازاریان زیتون رودبار این بوده که تاکنون نتوانسته اند یک سندیکا یا مجمعی منسجم برای نظارت، پایش و کنترل این بازار، همچنین ایجاد سازو کاری که بتواند جلوی چنین پدیده هایی را بگیرد بوجود آورند، پدیده مشتری قاپی مختص بازار زیتون رودبار نبوده و به تازگی دولتی ها ‌‌‌‌‌هم با هدف افزایش سهم از بازار به این شیوه ها متوصل شده اند، اخیرا اپراتورهای بخش خصوصی در استانهایی مانند فارس از مخابرات شکایت کرده اند که با ایجاد اختلال عمدی و دستکاری در سیستم های ارائه خدمات اینترنتی به مشتریانشان باعث کاهش سرعت اینترنت آنها شده و این کار باعث نارضایتی مشتریان این اپراتورها شده، آنها می گویند مخابرات که اطلاعات مشتریانشان را دارد با این افراد تماس گرفته و به آنها می گوید: اپراتور قبلی دیگر قادر به ارائه خدمات به شما نبوده و باید خدمات خود را مستقیما از همراه اول دریافت کنید و به این ترتیب اقدام به «مشتری قاپی» از اپراتورهای خصوصی می کنند، با همه آنچه گفته شد این پرسش مطرح می شود وقتی سازمان های دولتی با این شیوه های جدید و با هدف افزایش سهم از بازار اقدام به «مشتری قاپی» می کنند دیگر از چند جوان در بازار زیتون رودبار چه انتظاری می توان داشت؟!

ا.سرودی


بازار گرم کن کیست و از کجا آمده؟


دلال، بازاریاب، ویزیتور، مشتری یاب و … همه اینها مفهوم بازار گرم کن را می رساند.

کسانی را در سالهای اخیر در شهرهای کوچک و بزرگ جلوی فروشگاه ها می بینیم که مشتری را دعوت می کنند به داخل فروشگاه تا کالاهای موجود را ببیند و چیزی بخرد. این مشتری دعوت کن فقط بیرون فروشگاه است و کاری به فروش اجناس ندارد فقط باید پای مشتری را به داخل بکشاند، بقیه کارها به عهده دیگران است.

پس یک جوری می بایست مشتری به داخل کشیده می شد و جنس به او غالب می شد. این نوع صنف انگل مشتری یاب خوشبختانه در ایران نَرینِه و احتمالاً سوغات کسب و کارهای انگلی غرب بودند و آنجا افراد هم مرد هستند و هم زن که با عشوه گری مشتری را به داخل کازینو ها و کاباره ها می کشانند و پولی در قبالش از صاحب آنجا می گیرند.

این کار مشتری یاب فعلاً در ایستگاه های راه آهن و ترمینال های مسافری ایران برای تور زدن مسافر و بردن او به مسافرخانه ها و هتل ها، در راسته بازار ها برای غالب کردن کالاهای بنجل رواج پیدا کرده است. حتی جلوی فروشگاه های بزرگ فردی لباس مضحک و عروسکی می پوشد و مشتری را دعوت می کند. جلوی زیتون فروشی ها  آدمهایی را می بینید که با ایما و اشاره درصدد جلب و جذب مشتری به داخل زیتون فروشی هستند و همه و همه برای اینکه مشتری را تور بزنند و جنس غالب کند. آیا بهتر نیست با چند شیشه نوشته و ارائه محصول عالی و حسن خلق و مشتری مدار کالای خود را بفروشیم و برکت را در کسب حلال بدانیم؟!

زیرا: مشک آنست که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید.

محمدعلی جعفری دوآبسری


در نقد یک فرهنگ ضد مشتری مداری


چند سالی هست پدیده نوظهوری در فرهنگ مشتری مداری زیتون فروشان رودبار خودنمایی می کند. این فرهنگ صف طویلی از افرادی است که در جلوی مغازه زیتون فروشان بسان یک گارد احترام ارتش است که مسافران را با ترفند هایی همچون ” بفرما زدن ” با شگردهایی به داخل مغازه جهت خرید می کشانند. در این میان، بین کسبه ها در اکثر موارد نزاع هایی صورت می گیرد که با ورود نیروی انتظامی به ماجرا همراه است. هجوم چنین افرادی در خیابان منجر به ترافیک شدیدی می شود که چهره زشتی به سیمای شهری این منطقه باستانی با فرهنگ بیش از سه هزار سال داده است. در گسترش این پدیده نو ظهورکسبه زیتون فروشان مقصر اصلی آن می باشند که در رواج این فرهنگ ضد مشتری مداری نقش اساسی دارند. متاسفانه دامنه این کار به رستوران های بین راهی تا داخل شهرستان رشت کشیده شده است که بعنوان یک شغل محسوب شود.

این پدیده نوظهور که عاملی در جلوگیری از روند اقتصادی صنف زیتون فروشان می باشد در اختلالات روانی و اجتماعی نیز چهره ای زشت به این شهرستان با سابقه تاریخی داده است. زیتون فروشان با هدایت این کار از داخل مغازه ها متهم اصلی آن می باشند که متاسفانه در بیان دیدگاه خود نسبت به آن اعتقادی نداشته و بطور زبانی آن را محکوم می کنند اما حرف تا عمل بسیار است. از مهمترین پیامدهای این کار و آثار و تبعات ناشی از آن عدم امنیت روحی و اجتماعی می باشد که مولود پدیده های زشت فرهنگی دیگر شده است که از بیان آن شرم دارم. حال این سوال اساسی مطرح است مسئول مستقیم گسترش این پدیده زشت فرهنگی کیست؟

برای مبارزه با آن باید اتاق اصناف با همکاری شهرداری، شورای شهر، دادستانی، فرمانداری و …. با فراخوانی کسبه و تبیین کارکرد این معضل با تذکر و تنبیه و مجازات آن در جلوگیری از آن و جمع کردن این بساط زشت از سیمای شهری این منطقه گام اساسی بردارند در غیر اینصورت باید منتظر کارهای هنجارشکنی از این دست باشیم که زیبنده مردم متمدن با سابقه دیرینه شهرستان رودبار نیست.

بابک قلیزاده دارستانی


جذب مشتری!


چه باصفاست این دیار؛ چه جانفزا ست این دیار

میوهء صلح و دوستی؛ همچو دَوا ست زین دیار

برای رفع مشکلان؛ زیتون فروشان همگی

بهره ز باهنر برند؛  تا کار بهتری کنند

با ادب ومحترمند؛ با همه ی مراجعین !

محصول میوه را نکو؛ هدیه به مشتری کنند

اگرکه برخی نکند؛ رعایت مشتریان

نیروی باهنرکند؛ جمله نکوییان عیان

(مهر) به مشتری کند؛ هم به دیار رودبار

تا که شود شُهره همین؛ خصلت انسانی شان

محمد مهرآیین


منشور مشتری مداری


پس از نشست های مکرر و بررسی های بعمل آمده منشور فوق با همکاری شهرداری، اتاق اصناف، اداره اماکن و اتحادیه محصولات زیتون شهرستان رودبار در چند ساله گذشته بصورت مکتوب درآمده و در تمام فروشگاههای زیتون شهر رودبار نصب شد تا برای جلوگیری از برخی نابسامانی ها و بداخلاقی ها قد علم کند که البته پس از برخوردهای قضائی تا حدودی نیز بصورت مقطعی جواب داد. در ادامه منشوری را که مسئولین در ۱۶ بند به چاپ رسانده و در اختیار کسبه قرار دادند را از نظر خواهیم گذراند.

محضر مبارک مدیران واحدهای صنفی شهرستان رودبار

سلام علیکم

احتراماً ضمن عرض خسته نباشید و خدا قوت مطالبی را جهت رعایت قوانین نظام صنفی و حقوق شهروندی بعرض می رسانیم. خواهشمند است ضمن احترام به عموم خریداران و میهمانان مطالب ذیل را همچون منشور اخلاقی و اسلامی کسب و کار نصب العین قرار داده تا بتوانیم خدمتگزار خوبی برای شهروندان محترم باشیم.

۱- با اخلاق اسلامی و حفظ شئونات اسلامی از میهمانان استقبال نموده و از هرگونه تنش و درگیری های لفظی جداً خودداری نمائید.

۲- باور داشته باشید که خداوند روزی دهنده است و دیگر عوامل ابزار هستند فلذا جهت فروش و کسب روزی از هرگونه حسادت و چشم تنگی دوری کنیم.

۳- تمامی کالاها را با درج قیمت مشخص و ضرورتاً نسبت به صدور فاکتور اقدام نمائید.

۴- نسبت به نظافت و تمیزی معبرهای شهر و مغازه اهمیت داده و از ریختن زباله و ضایعات در جلوی مغازه و معابر جداً پرهیز کنید.

۵- معابر عمومی از حقوق شهروندی است لذا دقت کنید که با قرار دادن کالاها در معابر عمومی و ایجاد مزاحمت برای شهروندان پرهیز شود.

۶- از مواردی که در اسلام و شعائر مذهبی در باب کسب و کار به آن سفارش و تأکید شده مواظبت در ترازو و وزن کالا است لذا دقت نمائید تا خدا ناکرده حتی بصورت سهواً کم فروشی صورت نگیرد. تا مصداق آیه شریف« ویل للمطففین» قرآن کریم قرار نگیریم.

۷- در تمام مراحل فروش، وجدان و خداوند را ناظر بر اعمال خود دانسته و نسبت به اموال دیگران احساس مسئولیت نموده و از تدلیس و غش(تقلب و فریب) در معاملات پرهیز کنیم.

۸- دقت نمائید تا کارگران و فروشندگان در پوشش مناسب (اعم از خواهران و برادران) استفاده نموده، حتی الامکان سعی نمایید تا فروشندگان از لباس کار ویژه فروشگاه ها استفاده نمایند.

۹- اشیاء جا مانده از مسافران را به اتحادیه و اتاق اصناف شهرستان تحویل داده و رسید دریافت نمائید.

۱۰-از نگهداری اشیاء فاسد شدنی در خارج از یخچال جداً خودداری نمایید.

۱۱- با توجه به وضعیت جغرافیایی، شهرستان پذیرای میهمانان خارجی از کشورهای اطراف می باشند لذا با کمال ادب اسلامی و ایرانی و متانت و انصاف با آنان برخورد نمائید.

۱۲- با توجه به قوانین نظام صنفی حتی الامکان از صندوق مکانیزه فروش و صورت حساب الکترونیکی استفاده نمائید.

۱۳- بدلیل افزایش امنیت فیزیکی واحدهای صنفی حتی امکان از دوربین مدار بسته استفاده نمائید.

۱۴- نظر به اینکه محل سنگ فرش کنار خیابان بعنوان پیاده رو بوده است. هرگونه استفاده غیر مجاز از پیاده رو که مانع تردد عابران باشد مصداق سد معبر تلقی گردیده و شهرداری حسب لزوم وظیفه قانونی خود در رفع سد معبر اقدام خواهد نمود. لذا شایسته است از سد معابر عمومی به جد پرهیز گردد.

۱۵-  در ساعات نماز حتی الامکان ۱۵ دقیقه برای انجام فریضه واجب وقت بگذارید.

۱۶- در صورت مشاهده هرگونه افراد و اشیاء مشکوک با شماره ۱۱۰ نیروی انتظامی ۱۱۳ اداره اطلاعات و ۰۱۳۳۴۶۲۳۹۶۶ اتاق اصناف اطلاع دهید.

این خبر را به اشتراک بگذارید :