تاریخ انتشار: دوشنبه 28 دسامبر 2015 | 10:21 ق.ظ
چه کسی کلید دار مردم خواهد شد؟
رضا کاظمی تکلیمی فهرست اسامی منتشر شده کاندیداهای ثبت نامی سراسر کشور برای مجلس دهم نشان می دهد، بسیاری از افراد مطرح طیف های مختلف دو جریان پر قدرت و صاحب نفوذ کشور اصولگرایان «جریان راست» و اصلاح طلبان« جریان چپ» برای تصاحب اکثریت کرسی های بهارستان ثبت نام کرده اند. حلقه وزیران، معاونین وزراء، […]

رضا کاظمی تکلیمی

فهرست اسامی منتشر شده کاندیداهای ثبت نامی سراسر کشور برای مجلس دهم نشان می دهد، بسیاری از افراد مطرح طیف های مختلف دو جریان پر قدرت و صاحب نفوذ کشور اصولگرایان «جریان راست» و اصلاح طلبان« جریان چپ» برای تصاحب اکثریت کرسی های بهارستان ثبت نام کرده اند. حلقه وزیران، معاونین وزراء، استانداران، مشاوران و سایر مقامات دولت محمود احمدی نژاد معروف به جریان « انحرافی» در قالب « جبهه پایداری» و حزب « یکتا» تمام قد برای این کارزار انتخاباتی حضور پر رنگ ولی خاموش دارند. افزایش 65 درصدی نام نویسی کاندیداها به نسبت دوره قبل و مشارکت 11 درصدی حضور زنان که در دوره قبل، هشت درصد بوده ، نشانگر آن است که برای هر صندلی بهارستان 42 نفر ثبت نام کرده اند. گفتنی است همچنین ثبت نام دوازده هزار و 123 نفر برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی که نسبت به سال قبل 63 درصد افزایش داشته است و از سوی دیگر به لطف انقلاب اسلامی 801 نفر از فرزندان فاضل، آگاه و فهیم کشور کاندیدای مجلس خبرگان رهبری شده اند. یعنی به عبارتی یک ده هزارم جمعیت ایرانی که شاید رقم بسیار نازل و کوچکی باشد که این حضور نه تنها موجب نگرانی و تشویش نیست بلکه مایه مباهات و افتخار نظام مردم سالاری دینی است.

گرچه استقبال پرشور علاقمندان به مجلس خبرگان رهبری و نمایندگی مجلس شورای اسلامی واکنش حضرات آیات محمد یزدی، احمد جنتی و مصباح یزدی را به همراه داشت و به نظر مبارک حضرات، نام نویسی تعداد زیادی از ثبت نامی ها اهداف پشت پرده دیگری دارد و آیت الله جنتی نیز با ابراز نگرانی از افزایش ثبت نامی ها اعلام نمودند که این موضوع برای اینجانب بسیار مبهم است. علیرغم نظرگاههای دوگانه و چندگانه، کاندیداهای سراسر کشور انتظار داشتند این مشارکت پر شور و شاخصی برتر ابزاری پر قدرت برای تبلیغ جایگاه و شأن ایرانی ها در عالم سیاست تلقی می شد و جهان سیاست برای حضور فرزندان این ملت کرنش می کردند. علی ایحال دولت حسن روحانی این بار نه در سیاست خارجی بلکه در سیاست داخلی در آستانه یک آزمون بزرگ تاریخی قرار گرفته است. مشارکت پایاپای دو جریان اصلی سیاسی کشور در 37 سال گذشته که شانه به شانه هم در حرکت اند فصل جدیدی از رقابت دوستان دیرینه انقلاب اسلامی است. مجلس دهم در آستانه 110 سالگی مشروطیت قرار دارد. اصل انتخابات در قالب و یک فرآیند تعریف می شود. خروجی ، محصول و کالای تولیدی این فرایند نتایج آرای مردم که همانا حق مشروع و « حق الناس» تلقی می شود. هر بخشی از انتخابات به تناسب کارکرد آن تعیین کننده نتیجه آن است. کم فروشی، گران فروشی، سوگیری، تعطیل و یا تقطیع مراحل آن توسط مجریان، ناظران و جریانات در سایه، یعنی به هم زدن زیر میز و بازی انتخاباتی است. دو جریان اصلی و یک جریان پنهانی در این مسابقه پایانی، نقش آفرینی می کنند.

مردم منتظرند تا ببینند و قضاوت کنند داوران بازی با کاندیداهای اصولگرا، اصلاح طلب و جریان انحرافی طیف احمدیسم که طی 8 سال گذشته خون به دل ملت و رهبر کردند، چگونه رفتار می کنند؟ امیدواریم که هیات های اجرایی نظارت و شورای نگهبان بر اساس قانون عمل کنند و مراحل احراز صلاحیت ها هم به صورت شفاف و قانونی در معرض افکار عمومی و وجدان های بیدار قرار گیرد. گرچه در سیاست نباید انتظار داشت که حق را در سینی و یا طشت طلا تقدیم و پیشکش کسی کنند. فضای پرشور انتخاباتی با حضور سلایق متفاوت این همان آرزویی است که به سود همه جریانات سیاسی است. مشارکت فزاینده و آراء بالا یعنی افزایش ضریب امنیت ملی در کشور و نهایت اوج و قله ایستادگی مردم یک کشور در مقابل طمع بیگانگان، امکان پذیر کردن فرهنگ مشارکت یعنی بردباری، صبر، متانت، گفت و گو، مدارا و نقد منصفانه است. فضای پرشور عادلانه و منصفانه، افکار عمومی را به سمت عقلانیت توام با حس وطن دوستی رهنمون خواهد کرد. نقش فرمانداران، ائمه جمعه و حمایت بدون سوگیری بر له یا علیه افراد و جریانات سیاسی می تواند کنشگران و فعالین سیاسی را به یک انتخابات آزاد، عادلانه خرسند سازد. تریبون های عمومی، متعلق به همه مردم و جریانات معتقد به انقلاب اسلامی است و هزینه های این تریبون ها بر دوش همه مردم و مالیات دهندگان اعم از رأی دهنده و ندهنده اصولگرا و اصلاح طلب است.

آلوده کردن جایگاه و نقش مجریان، ناظران، هادیان مردم از مظاهر بارز « حق الناس» است. مخاطبین «حق الناس» مردم نیستند بلکه داوران این بازی پایانی هستند و نتیجه انتخابات صرفاً روز رأی گیری و آرای صندوق نیست بلکه تمامی مراحل انتخابات از معرفی و انتخاب معتمدان محلی که متاسفانه در برخی از استانها و شهرستان ها شاهد سوگیری بوده تا مراحل ثبت نام، تایید صلاحیت، نحوه و چگونگی تبلیغات، تعیین مکان صندوق ها، اعضای صندوق، انتخاب ناظران و بازرسین صندوق های ثابت و سیار، حدود و اندازه تعداد صندوق های سیار که بعضاً شائبه دار خواهد بود، وضع زمان و مدت رأی گیری، چگونگی و اعلام نتایج شمارش آراء نامزدهای انتخاباتی است. این سوال اساسی همچنان در اذهان عمومی مطرح است که اگر قرار بوده است که مجلس در رأس امور کشور باشد، حد و فاصله ما با مجلس مطلوب کجا است؟ امانت دار آراء مردم و نماینده ضد فساد و شجاع چه ویژگی هایی دارند؟ نقش نمایندگان مجالس هشتم و نهم در زمان دولت احمدی نژاد که بیش از 1000 میلیارد تومان از منابع کشور را به هدر دادند، چه بوده است؟ سهم ناکارآمدی برخی از نمایندگان در هدر رفت منابع مالی کشور چه میزان است؟ نمایندگان حوزه های انتخابیه کشور با کوتاهی های صورت گرفته در تکوین و تایید دولت احمدی نژاد با موکلان خویش چه پاسخ منطقی دارند؟ بواقع مردم علاقه ندارند یک فیلم، آن هم با سناریو و حرکت های بد را دوبار ببینند.

قطعاً مردم سهم و درصد بزرگی از ناکارآمدی ها دولت ها را از چشم نمایندگان خویش می بینند. مجلسی می تواند در راس امور باشد که دارای مغز متفکر، اندیشمند، عدالت محور باشد و منابع ملی را بر منافع خویش ترجیح دهد. امید است که هموطنان و همشهریان محترم  اعم از طرفداران اصلاح طلبان و اصولگرایان نظرات مقام معظم رهبری را جدی بگیرند و عدالت را بر انتخابات آتی ملاک و اعتبار کاندیداها قرار دهند و از سوی دیگر ملت نماینده ای را روانه خانه خویش کنند و کلید این خانه را بدست کسی بسپارند که شایسته این امانت باشد. مردم باید اثبات کنند که توان ساختن خانه خویش را دارند. کلید دار و پرده دار این خانه باید اخلاق مدار، عدالت خواه و آزاد منش باشند.

 

مدیر مسئول هفته نامه شکوفه های زیتون

عضو هئیت مدیره بیمه البرز ایران

 

 

 



رضا کاظمی تکلیمی, مقاله , انتخابات ,کلید

 

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اسپرو
#
تابناك وب
تابناك وب
محل كد آمار